RESOLUCIÓ EMC/2755/2017, de 20 de novembre, per la qual s'aproven les bases reguladores de la línia de subvencions a Nuclis de recerca industrial i desenvolupament experimental que incentivin la realització d'activitats de recerca industrial i desenvolupament experimental, emmarcats en la RIS3CAT i en el Programa Operatiu FEDER de Catalunya 2014-2020.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament d'Empresa i Coneixement
Rango de LeyResolució

L'economia catalana té una base industrial. Aquest fet, juntament amb l'obertura a l'exterior i l'aposta per la innovació de les empreses del país, és fonamental per explicar la competitivitat de Catalunya en un entorn global. La indústria ha desenvolupat un paper fonamental en la configuració de la Catalunya moderna. Suposa gairebé el 20% del nostre PIB (més del 50% si es consideren els serveis a la producció) i genera ocupació de qualitat i cohesió territorial.

Les economies més industrialitzades són les més internacionalitzades i innovadores, les que generen una ocupació més estable i de qualitat, i les que gaudeixen d'un major benestar i cohesió social. Tots aquests impactes palesen l'efecte tractor del sector industrial sobre el conjunt de l'economia i sobre l'Estat del benestar.

Actualment, estem immersos a nivell global, en una nova revolució industrial. Després de la mecanització de la producció mitjançant la màquina de vapor (s. XIX); la producció en massa gràcies a l'electrificació; i la revolució digital i electrònica que va permetre la major automatització dels processos productius (s. XX), encetem una quarta revolució industrial basada en la connexió de màquines i sistemes en el propi espai de producció i l'intercanvi fluid d'informació amb l'exterior.

El Govern de la Generalitat té per objectiu acompanyar aquesta transformació industrial per fer possible que Catalunya esdevingui un dels territoris pioners a nivell internacional en l'adopció de la Indústria 4.0 i lideri aquesta revolució industrial des del sud d'Europa.

El Govern de Catalunya està compromès amb la indústria i, des de fa anys, treballa per garantir i desenvolupar polítiques de suport a la indústria i a l'empresa, nucli central de la nostra economia i element generador de riquesa i ocupació.

Aquesta visió a llarg termini fa que avui comptem amb una indústria diversificada, de petita i mitjana empresa, però de valor afegit, innovadora i competitiva internacionalment, ben posicionada per fer front als reptes que té al davant i preparada per atendre les oportunitats.

La política industrial del Govern de la Generalitat té com a idea nuclear que Catalunya és i ha de continuar sent un país industrial, amb l'objectiu d'aconseguir que l'any 2020, el 25% del PIB sigui industrial (excloent-hi els serveis dedicats a la indústria).

Amb aquest objectiu estem treballant en el Pacte Nacional per a la Indústria, un acord basat en la concertació que té una visió a llarg termini per donar estabilitat a una de les branques més rellevants de la política econòmica d'un país, com és la política industrial.

El Pacte pretén, a través dels seus sis eixos, impulsar la transformació del model industrial de Catalunya i contribuir al procés de transició cap a una economia del coneixement capaç de liderar, des del sud d'Europa, la quarta revolució industrial.

Aquesta pacte es concreta en accions específiques de suport a la indústria que es canalitzen a través de dels següents eixos vertebradors:

Competitivitat empresarial.

Dimensió empresarial i finançament.

Indústria 4.0 i digitalització.

Formació.

Infraestructures i energia.

Sostenibilitat i economia circular.

Aquesta política es desplega, principalment, a través de la Direcció general d'Indústria i ACCIÓ, l'Agència per a la Competitivitat de l'Empresa.

ACCIÓ és l'ens executor de l'estratègia de suport a la indústria, encarregat d'impulsar la competitivitat empresarial mitjançant actuacions d'accés i impuls a la innovació i la internacionalització, l'emprenedoria i el finançament alternatiu, entre d'altres.

L'estratègia en innovació per a l'especialització intel·ligent de Catalunya (en endavant RIS3CAT) elaborada per la Generalitat de Catalunya amb el suport d'experts en especialització intel·ligent, recerca, innovació, teixit productiu i les contribucions ciutadanes aportades durant el període de consulta pública contribuirà, mitjançant l'Estratègia Catalunya 2020 (ECAT 2020), a l'estratègia de la UE “Europa 2020” per a un creixement intel·ligent, sostenible i integrador donant coherència a les inversions en recerca i innovació i optimitzant-ne l'impacte en el desenvolupament econòmic i social.

Catalunya està ben posicionada en l'àmbit de la innovació. Segons el Baròmetre de la Innovació a Catalunya 2015, més de la meitat de les empreses catalanes de més de 10 treballadors (54%) va realitzar alguna activitat innovadora el 2015. A més, el 57,2% de les empreses innovadores van exportar el 2015 i una de cada cinc empreses (19,0%) forma part de les cadenes de valor global; es tracta d'empreses que exporten i importen regularment i que tenen una forta activitat innovadora.

Segons l'estadística oficial, Catalunya compta amb 8.830 empreses innovadores, essent el territori amb més empreses innovadores de l'Estat (22,1% del total estatal). Finalment, cal destacar que Catalunya ha captat el 2,58% del total d'ajuts atorgats a l'UE-28 en el marc del programa H2020, molt per sobre del seu pes demogràfic (1,5% de la UE-28).

En l'àmbit de la innovació, ACCIÓ impulsa actuacions amb l'objectiu d'augmentar el nombre d'empreses innovadores, d'augmentar la innovació a les empreses, d'incrementar la transferència tecnològica i de connectar la innovació catalana amb el món. En definitiva, amb l'objectiu de ser un país que competeixi internacionalment en innovació, amb productes de més valor afegit. Tot això, en el marc de l'Estratègia d'Especialització Intel·ligent de Catalunya (RIS3CAT).

En aquest context, l'estratègia RIS3CAT defineix el marc estratègic a partir del qual el govern de la Generalitat de Catalunya desenvolupa les actuacions i els programes d'R+D+I per al període 2014-2020, s'estructura en quatre eixos clau de treball.

El primer eix d'actuació es focalitza en els set àmbits sectorials líders en què Catalunya té massa crítica i avantatges competitius amb l'objectiu de reforçar la competitivitat del teixit empresarial mitjançant la millora de l'eficiència dels processos productius, la internacionalització i la reorientació dels sectors consolidats cap a activitats de més valor afegit. Els set àmbits sectorials líders són els següents: la Indústria alimentària, les Indústries de la química, energia i recursos, els Sistemes industrials, les Indústries de la mobilitat sostenible, la Indústria del disseny, les Indústries de la salut i finalment les Indústries culturals i basades en l'experiència.

El segon eix d'actuació es focalitza en potenciar noves activitats econòmiques emergents a partir de la recerca i la innovació per crear i explotar nous nínxols de mercat.

El tercer eix d'actuació de la RIS3CAT se centra en les tecnologies facilitadores transversals (Key Enabling Tecnologies-KETs) (TIC, que inclou també micro i nanoelectrònica, nanotecnologia, materials avançats, fotònica, biotecnologia i manufactura avançada) per consolidar Catalunya com a pol europeu de coneixement i connectar les capacitats tecnològiques amb els sectors existents i emergents en el territori.

Finalment, el quart eix està dedicat a la millora global de l'entorn d'innovació a Catalunya, contribuir a millorar la competitivitat de les empreses, especialment les pimes i orientar les polítiques públiques cap al foment de la innovació, la internacionalització i l'emprenedoria.

Tant en el primer com en el tercer eix d'actuació de la estrategia RIS3CAT es posiciona de manera prioritària la línia d'ajuts per a projectes de Nuclis de recerca industrial i desenvolupament experimental objecte d'aquestes bases reguladores, destinada a incentivar la realització d'activitats de recerca industrial i desenvolupament experimental per part de les empreses industrials de Catalunya a través de projectes d'R+D capaços de desenvolupar tecnologies clau viables industrialment així com competències diferencials per a la transformació econòmica dels sectors líders estratègics a Catalunya. Aquestes actuacions s'han d'estructurar en base a la cooperació efectiva entre empreses, centres públics i privats de recerca, centres tecnològics i altres agents del sistema d'innovació a nivell local i internacional mitjançant esquemes cooperatius locals, iniciatives ERA-net, convenis bilaterals internacionals entre ACCIÓ i altres regions o països (actualment disposem de convenis amb Alemanya, França, Israel i Xile) o iniciatives amb destacat caràcter internacional on empreses catalanes cooperen amb altres empreses i entitats internacionals.

En relació als projectes d'abast internacional, ACCIÓ va iniciar l'any 2014 actuacions per posar en marxa una estratègia de l'impuls de la internacionalització de la innovació, amb l'objectiu de promoure projectes conjunts entre empreses catalanes i empreses d'altres països.

Amb aquesta finalitat, ACCIÓ va elaborar un mapa d'oportunitats global per determinar, entre d'altres factors, els territoris amb ecosistemes d'innovació interessants per Catalunya, detectant aquells amb mercats d'interès per cooperar en tenologia i amb potencial d'oferir oportunitats d'innovació per a les empreses catalanes.

Davant la impossiblitat, per manca del pressupsost i recursos necessaris, d'abastar d'inici totes les zones d'interès, es decideix un desenvolupament gradual, prioritzant aquells països en els quals ACCIÓ disposa d'una oficina a l'exterior i com a primera mesura, durant el 2014, es va iniciar el desplegament de Serveis de Cooperació Tecnològica Internacional d'ACCIÓ mitjançant la seva xarxa d'oficines.

D'altra banda, també es van incloure els països amb els que ACCIÓ compta amb Acords de cooperació signats (MoU) per impulsar Programes d'Ajuts Bilaterals. Aquests països són: Israel (2012), Xile (2014) i Alemanya (2015).

Es tracta de països amb una alta demanda per part d'empreses i centres tecnològics catalans (Alemanya i Xile), i/o països amb un alt interès i prioritat tecnològica per tractar-se de països tecnològicament molt avançats (Alemanya i Israel). L'any 2016 es van registrar 13 casos d'èxit de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR