RESOLUCIÓ ENS/2185/2017, de 13 de setembre, per la qual es crea el programa d'innovació pedagògica Tecnologies Digitals per a l'Aprenentatge i s'obre convocatòria pública per a la selecció de centres educatius interessats a formar-ne part a partir del curs 2017-2018.
Sección | Disposicions Generals |
Emisor | Departament D'Ensenyament |
Rango de Ley | Resolució |
La Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació, recull a l'article 2 els principis rectors del sistema educatiu, entre els quals la competència per a la utilització autònoma i creativa dels sistemes digitals i la competència per a l'anàlisi i la contrastació de tota la informació, sigui quin sigui el mitjà de transmissió. Així mateix també inclou altres referències explícites a la incorporació generalitzada de les tecnologies de la informació i la comunicació en els processos d'ensenyament i aprenentatge.
La Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació, preveu que el Departament d'Ensenyament ha d'afavorir les iniciatives de desenvolupament de projectes d'innovació pedagògica i curricular que tinguin l'objectiu d'estimular la capacitat d'aprenentatge, les habilitats i potencialitats personals, l'èxit escolar de tots els alumnes, la millora de l'activitat educativa i el desenvolupament del projecte educatiu dels centres que presten el Servei d'Educació de Catalunya i ha d'afavorir especialment la recerca i els projectes d'innovació amb relació a l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació per a l'aprenentatge i el coneixement i amb relació a la formació dels alumnes en el plurilingüisme. Així mateix, estableix que aquests projectes poden referir-se a un o més centres i comportar, si escau, vinculacions amb la universitat, amb els sectors econòmics o amb altres organitzacions.
Atesos els articles 2, 52, 57, 58, 59, 61 i 104 de la Llei 12/2009 del 10 de juliol, d'educació, que fan referència a la competència digital, així com els nous decrets d'ordenació dels ensenyaments d'educació no universitària, i atès que la governança de les tecnologies en els centres educatius inclou una multiplicitat d'aspectes organitzatius, pedagògics i formatius, es fa necessària la referència a l'organització i als usos de les tecnologies digitals en el projecte educatiu del centre, i també en el projecte de direcció.
El desplegament normatiu del currículum, recollit en el Decret 119/2015, de 23 de juny, d'ordenació dels ensenyaments de l'educació primària, el Decret 143/2007, de 26 de juny, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments de l'educació secundària obligatòria, i el Decret 142/2008, de 15 de juliol, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments de batxillerat, estableix les competències del sistema educatiu, entre les quals hi ha la competència digital com a competència metodològica que ha d'assolir tot l'alumnat.
El Consell Escolar de Catalunya, en el document aprovat en el seu Ple el dia 4 de març de 2015 posa en relleu el paper de les tecnologies mòbils amb relació als següents principis específics pels quals, segons la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació, es regeix el sistema educatiu: “La capacitació cultural, científica i tècnica que permeti als alumnes la plena integració social i laboral” (article 2c); “L'habilitació per a l'aprenentatge permanent” (article 2d); “La competència per a la utilització autònoma i creativa dels sistemes digitals” (article 2h), i “La competència per a l'anàlisi i la contrastació de tota la informació, sigui quin sigui el mitjà de transmissió” (article 2i)”.
La Resolució ENS/1356/2016, de 23 de maig, per la qual es dona publicitat a la definició de la Competència Digital Docent, defineix la Competència digital docent com “la capacitat que tenen els docents d'aplicar i transferir tots els seus coneixements, estratègies, habilitats i actituds sobre les Tecnologies per a l'Aprenentatge i el Coneixement (TAC) en situacions reals i concretes de la seva praxi professional per tal de facilitar l'aprenentatge de l'alumnat i l'adquisició de la competència digital d'aquest col·lectiu, dur a terme processos de millora i innovació a l'ensenyament d'acord amb les necessitats de l'era digital i contribuir al seu desenvolupament professional d'acord amb els processos de canvi que tenen lloc a la societat i als centres educatius”.
En els documents per a l'organització i la gestió dels centres per als curs 2017-2018, aprovats per Resolució del Departament d'Ensenyament de 22 de juny de 2017, s'estableix que el Pla TAC de centre és l'instrument que facilita la planificació en els vessants organitzatiu, pedagògic i tecnològic, compartint responsabilitats entre el claustre de professors i que correspon al director del centre impulsar-ne el desenvolupament i vetllar per la seva aplicació i desenvolupament.
Així mateix, l'article 2 de l'Ordre ENS/303/2015 de 21 de setembre sobre el reconeixement de la innovació pedagògica (DOGC núm. 6966, de 30.09.2015), determina les modalitats d'innovació pedagògica i estableix, entre d'altres, els programes d'innovació que consisteixen en plans d'acció que el Departament d'Ensenyament prioritza i impulsa, i que tenen com a finalitat millorar els resultats del sistema educatiu adequant-lo al canvi i a l'evolució social. També inclou les iniciatives que, amb la mateixa finalitat, impulsen altres institucions amb les quals el Departament col·labora mitjançant acords o convenis.
La iniciativa "mSchools" és un programa educatiu pioner destinat a estudiants de Catalunya en l'àmbit de les tecnologies digitals i té com a objectius promoure l'aprenentatge amb el suport de les tecnologies mòbils, potenciar la competència digital de l'alumnat i incentivar les vocacions cientifico - tecnològiques. El programa és present a les escoles catalanes des del curs 2013-2014. Està impulsat conjuntament per la Fundació Mobile World Capital Barcelona i hi col·laboren la Generalitat de Catalunya, l'Ajuntament de Barcelona i la GSMA LTD.
D'aquesta i d'altres iniciatives es desprèn el programa d'innovació pedagògica “Tecnologies Digitals per a l'Aprenentatge” impulsat pel Departament d'Ensenyament. Aquest programa s'emmarca dins els àmbits de la innovació, definits per la comissió d'innovació del Departament d'Ensenyament, concretament dins l'eix 1: Metodologies i recursos per a la millora de l'ensenyament i aprenentatge, en els àmbits d'usos innovadors de les tecnologies i aprenentatge plurilingüe i intercultural, d'estratègies i dinàmiques de col·laboració i cooperació entre l'alumnat i d'estratègies i dinàmiques per a la creativitat i l'actitud emprenedora,
Per tot això exposat,
Resolc:
-1 Crear el programa d'innovació pedagògica "Tecnologies Digitals per a l'Aprenentatge", amb el contingut que estableix l'annex 1 d'aquesta Resolució.
-2 Obrir convocatòria pública per seleccionar centres educatius que vulguin formar part del Programa “Tecnologies Digitals per a l'Aprenentatge” a partir del curs 2017-2018, d'acord amb les bases reguladores que conté l'annex 2 d'aquesta Resolució.
Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, les persones interessades poden interposar recurs d'alçada davant la consellera d'Ensenyament, en el termini d'un mes a comptar de l'endemà de la publicació al DOGC, segons el que disposen l'article 76 de la Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Barcelona, 13 de setembre de 2017
Martí Barberà i Montserrat
Director general d'Atenció a la Família i la Comunitat Educativa
Annex 1
Contingut del Programa d'innovació pedagògica “Tecnologies Digitals per a l'Aprenentatge”
-
Objecte
L'objecte del programa “Tecnologies Digitals per a l'Aprenentatge” és afavorir l'assoliment de la competència digital de l'alumnat definida com una de les competències establertes pel Departament d'Ensenyament afavorint la motivació dels alumnes mitjançant l'ús de tecnologies digitals i mòbils, promoure les vocacions cientifico-tecnològiques i els aprenentatges amb el suport de les tecnologies digitals, així com donar a conèixer i incentivar les diferents vies d'integració de les...
Para continuar leyendo
Solicita tu prueba