RESOLUCIÓ ENS/2185/2017, de 13 de setembre, per la qual es crea el programa d'innovació pedagògica Tecnologies Digitals per a l'Aprenentatge i s'obre convocatòria pública per a la selecció de centres educatius interessats a formar-ne part a partir del curs 2017-2018.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Ensenyament
Rango de LeyResolució

La Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació, recull a l'article 2 els principis rectors del sistema educatiu, entre els quals la competència per a la utilització autònoma i creativa dels sistemes digitals i la competència per a l'anàlisi i la contrastació de tota la informació, sigui quin sigui el mitjà de transmissió. Així mateix també inclou altres referències explícites a la incorporació generalitzada de les tecnologies de la informació i la comunicació en els processos d'ensenyament i aprenentatge.

La Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació, preveu que el Departament d'Ensenyament ha d'afavorir les iniciatives de desenvolupament de projectes d'innovació pedagògica i curricular que tinguin l'objectiu d'estimular la capacitat d'aprenentatge, les habilitats i potencialitats personals, l'èxit escolar de tots els alumnes, la millora de l'activitat educativa i el desenvolupament del projecte educatiu dels centres que presten el Servei d'Educació de Catalunya i ha d'afavorir especialment la recerca i els projectes d'innovació amb relació a l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació per a l'aprenentatge i el coneixement i amb relació a la formació dels alumnes en el plurilingüisme. Així mateix, estableix que aquests projectes poden referir-se a un o més centres i comportar, si escau, vinculacions amb la universitat, amb els sectors econòmics o amb altres organitzacions.

Atesos els articles 2, 52, 57, 58, 59, 61 i 104 de la Llei 12/2009 del 10 de juliol, d'educació, que fan referència a la competència digital, així com els nous decrets d'ordenació dels ensenyaments d'educació no universitària, i atès que la governança de les tecnologies en els centres educatius inclou una multiplicitat d'aspectes organitzatius, pedagògics i formatius, es fa necessària la referència a l'organització i als usos de les tecnologies digitals en el projecte educatiu del centre, i també en el projecte de direcció.

El desplegament normatiu del currículum, recollit en el Decret 119/2015, de 23 de juny, d'ordenació dels ensenyaments de l'educació primària, el Decret 143/2007, de 26 de juny, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments de l'educació secundària obligatòria, i el Decret 142/2008, de 15 de juliol, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments de batxillerat, estableix les competències del sistema educatiu, entre les quals hi ha la competència digital com a competència metodològica que ha d'assolir tot l'alumnat.

El Consell Escolar de Catalunya, en el document aprovat en el seu Ple el dia 4 de març de 2015 posa en relleu el paper de les tecnologies mòbils amb relació als següents principis específics pels quals, segons la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació, es regeix el sistema educatiu: “La capacitació cultural, científica i tècnica que permeti als alumnes la plena integració social i laboral” (article 2c); “L'habilitació per a l'aprenentatge permanent” (article 2d); “La competència per a la utilització autònoma i creativa dels sistemes digitals” (article 2h), i “La competència per a l'anàlisi i la contrastació de tota la informació, sigui quin sigui el mitjà de transmissió” (article 2i)”.

La Resolució ENS/1356/2016, de 23 de maig, per la qual es dona publicitat a la definició de la Competència Digital Docent, defineix la Competència digital docent com “la capacitat que tenen els docents d'aplicar i transferir tots els seus coneixements, estratègies, habilitats i actituds sobre les Tecnologies per a l'Aprenentatge i el Coneixement (TAC) en situacions reals i concretes de la seva praxi professional per tal de facilitar l'aprenentatge de l'alumnat i l'adquisició de la competència digital d'aquest col·lectiu, dur a terme processos de millora i innovació a l'ensenyament d'acord amb les necessitats de l'era digital i contribuir al seu desenvolupament professional d'acord amb els processos de canvi que tenen lloc a la societat i als centres educatius”.

En els documents per a l'organització i la gestió dels centres per als curs 2017-2018, aprovats per Resolució del Departament d'Ensenyament de 22 de juny de 2017, s'estableix que el Pla TAC de centre és l'instrument que facilita la planificació en els vessants organitzatiu, pedagògic i tecnològic, compartint responsabilitats entre el claustre de professors i que correspon al director del centre impulsar-ne el desenvolupament i vetllar per la seva aplicació i desenvolupament.

Així mateix, l'article 2 de l'Ordre ENS/303/2015 de 21 de setembre sobre el reconeixement de la innovació pedagògica (DOGC núm. 6966, de 30.09.2015), determina les modalitats d'innovació pedagògica i estableix, entre d'altres, els programes d'innovació que consisteixen en plans d'acció que el Departament d'Ensenyament prioritza i impulsa, i que tenen com a finalitat millorar els resultats del sistema educatiu adequant-lo al canvi i a l'evolució social. També inclou les iniciatives que, amb la mateixa finalitat, impulsen altres institucions amb les quals el Departament col·labora mitjançant acords o convenis.

La iniciativa "mSchools" és un programa educatiu pioner destinat a estudiants de Catalunya en l'àmbit de les tecnologies digitals i té com a objectius promoure l'aprenentatge amb el suport de les tecnologies mòbils, potenciar la competència digital de l'alumnat i incentivar les vocacions cientifico - tecnològiques. El programa és present a les escoles catalanes des del curs 2013-2014. Està impulsat conjuntament per la Fundació Mobile World Capital Barcelona i hi col·laboren la Generalitat de Catalunya, l'Ajuntament de Barcelona i la GSMA LTD.

D'aquesta i d'altres iniciatives es desprèn el programa d'innovació pedagògica “Tecnologies Digitals per a l'Aprenentatge” impulsat pel Departament d'Ensenyament. Aquest programa s'emmarca dins els àmbits de la innovació, definits per la comissió d'innovació del Departament d'Ensenyament, concretament dins l'eix 1: Metodologies i recursos per a la millora de l'ensenyament i aprenentatge, en els àmbits d'usos innovadors de les tecnologies i aprenentatge plurilingüe i intercultural, d'estratègies i dinàmiques de col·laboració i cooperació entre l'alumnat i d'estratègies i dinàmiques per a la creativitat i l'actitud emprenedora,

Per tot això exposat,

Resolc:

-1 Crear el programa d'innovació pedagògica "Tecnologies Digitals per a l'Aprenentatge", amb el contingut que estableix l'annex 1 d'aquesta Resolució.

-2 Obrir convocatòria pública per seleccionar centres educatius que vulguin formar part del Programa “Tecnologies Digitals per a l'Aprenentatge” a partir del curs 2017-2018, d'acord amb les bases reguladores que conté l'annex 2 d'aquesta Resolució.

Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, les persones interessades poden interposar recurs d'alçada davant la consellera d'Ensenyament, en el termini d'un mes a comptar de l'endemà de la publicació al DOGC, segons el que disposen l'article 76 de la Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Barcelona, 13 de setembre de 2017

Martí Barberà i Montserrat

Director general d'Atenció a la Família i la Comunitat Educativa

Annex 1

Contingut del Programa d'innovació pedagògica “Tecnologies Digitals per a l'Aprenentatge”

  1. Objecte

    L'objecte del programa “Tecnologies Digitals per a l'Aprenentatge” és afavorir l'assoliment de la competència digital de l'alumnat definida com una de les competències establertes pel Departament d'Ensenyament afavorint la motivació dels alumnes mitjançant l'ús de tecnologies digitals i mòbils, promoure les vocacions cientifico-tecnològiques i els aprenentatges amb el suport de les tecnologies digitals, així com donar a conèixer i incentivar les diferents vies d'integració de les...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR