DECRET199/2013, de 23 de juliol, sobre les societats agràries de transformació de Catalunya.

Fecha de Entrada en Vigor25 de Octubre de 2013
SecciónDisposicions Generals
EmisorDEPARTAMENT D'AGRICULTURA, RAMADERIA, PESCA, ALIMENTACIÓ I MEDI NATURAL
Rango de LeyDecret

Les societats agràries de transformació són societats civils de finalitat econòmica social que, en benefici dels seus socis, tenen per objecte la producció, transformació i comercialització de productes agrícoles, ramaders o forestals, la realització de millores en el medi rural, promoció i desenvolupament rurals i agraris i la prestació de serveis comuns que serveixin a aquelles finalitats.

Derivades d’un contracte de societat civil, les societats agràries de transformació han assolit substantivitat pròpia de manera que actualment constitueixen, juntament amb les societats cooperatives, una modalitat pròpia d’associacionisme agrari.

La regulació de les societats agràries de transformació s’emmarca en les competències exclusives que l’article 116 de l’Estatut d’autonomia de Catalunya atribueix a la Generalitat de Catalunya en matèria d’agricultura, ramaderia i pesca i l'article 129 en matèria de dret civil.

Sobre la base de la competència exclusiva de la Generalitat en matèria d’agricultura i ramaderia, van ser traspassats els serveis en matèria de societats agràries de transformació mitjançant el Reial decret 224/1985, de 6 de febrer.

En exercici de les esmentades competències es va aprovar el Decret 111/1985, de 25 d’abril, que va crear el Registre de societats agràries de transformació de Catalunya, d’ara endavant Registre, i més endavant l’Ordre del Departament d’Agricultura, Ramaderia i Pesca de 27 de gener de 1989 va regular el seu desplegament i execució. Aquesta regulació es completava amb l’Estatut de les SAT aprovat pel Reial decret 1776/1981, de 3 d’agost.

En tot aquest temps transcorregut s’ha pogut constatar que cal posar al dia i aclarir algunes qüestions sobre el funcionament d’aquestes societats i del Registre on s’inscriuen.

Aquest nou Decret deroga el Decret 111/1985, de 25 d’abril, i l’Ordre de 27 de gener de 1989, i estableix les adaptacions necessàries per millorar el funcionament de les societats agràries de transformació i per millorar la qualitat del mateix Registre, per tal de fer-lo més àgil, sense afegir-hi cap tràmit addicional, però procurant disposar d’una informació completa sobre el compliment de les obligacions respecte al Registre de les SAT i de les seves inscripcions. Per això, es considera convenient aprovar un nou Decret que contingui els aspectes relatius al funcionament intern de les societats agràries de transformació i actualitzi les normes relatives al Registre.

La nova regulació flexibilitza alguns requeriments, té en compte la base familiar de moltes SAT, completa el contingut mínim dels estatuts i estableix la documentació que les SAT i les associacions de SAT han de remetre periòdicament al Registre, i l'adapta a l’objectiu de simplificació administrativa.

Amb l’objectiu d’aquesta simplificació administrativa i d’adaptació a la Directiva 2006/123/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de desembre de 2006, relativa als serveis en el mercat interior, i al Decret 106/2008, de 6 de maig, de mesures per a l’eliminació de tràmits i la simplificació de procediments per facilitar l’activitat econòmica, es vol aprofitar l’avinentesa per corregir aquells aspectes del Decret en què es pugui simplificar i agilitzar la gestió del Registre, sense cap cost per a les SAT, sinó més aviat tot el contrari, com a benefici per a les persones promotores de la constitució de SAT i les SAT constituïdes, ja que suposa una reducció del temps que es destina a fer tràmits a l’Administració amb relació al Registre. En aquest sentit la redacció d’aquest nou Decret estableix una rellevant simplificació pel que fa a la tramitació administrativa i a la reducció de la càrrega documental a presentar per a les persones promotores de la constitució de SAT i les SAT constituïdes; amb la finalitat d’agilitzar la gestió, amb la disminució considerable tant del cost, com del temps que es destina a fer tràmits registrals amb l’Administració.

En aquest sentit, cal tenir en compte que el sistema de comunicació de les SAT amb l’Administració ha de ser el telemàtic, i per això s’ha de facilitar al màxim l’accés als serveis electrònics per tal de fer els tràmits del Registre.

Per això, es preveu la implantació progressiva de l’ús dels mitjans electrònics, sempre que sigui possible, en les comunicacions i els tràmits amb les SAT i les persones que en són promotores, per reduir la càrrega documental a presentar, tal com preveu el Decret 56/2009, de 7 d’abril, per a l’impuls i el desenvolupament dels mitjans electrònics a l’Administració de la Generalitat.

Així mateix, el Decret manté i actualitza, en el seu articulat, la vigència del Registre, i totes les SAT que hi consten inscrites, que continuen mantenint la seva inscripció.

D’acord amb el dictamen del Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya;

D’acord amb l’informe de l’Autoritat Catalana de protecció de Dades;

A proposta del conseller d'Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, i d’acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i prèvia deliberació del Govern,

Decreto:

Títol I

Disposicions generals

Article 1

Objecte

L’objecte d’aquest Decret és establir les normes sobre la constitució i el funcionament de les societats agràries de transformació, d’ara endavant SAT, amb domicili social a Catalunya, i regular també les normes d’organització i funcionament del seu Registre.

Article 2

Àmbit territorial d’aplicació

2.1 Les SAT subjectes a aquest Decret són les que porten a terme les seves activitats principalment a Catalunya, sens perjudici que fora d’aquest àmbit territorial, amb caràcter no principal, disposin d’explotacions agràries o altres instal·lacions, o hi realitzin activitats instrumentals per l’objecte de l’activitat de les SAT.

2.2 Les SAT a què fa referència l’apartat anterior han de tenir el seu domicili social fixat en el municipi on tinguin principalment la seva activitat, i estar inscrites al Registre de societats agràries de transformació de Catalunya, d’ara endavant Registre.

2.3 Les SAT adquireixen personalitat jurídica amb la seva inscripció al Registre; mentre no adquireixin aquesta condició, tenen la consideració de societats civils.

Títol II

Les societats agràries de transformació

Capítol I

Generalitats

Article 3

Concepte i denominació

3.1 Les societats agràries de transformació són societats civils de finalitat econòmica social que, en benefici dels seus socis, tenen per objecte la producció, transformació i comercialització de productes agrícoles, ramaders o forestals, la realització de millores en el medi rural, promoció i desenvolupament rurals i agraris i la prestació de serveis comuns que serveixin a aquelles finalitats.

3.2 La denominació de les societats regulades per aquest Decret ha d’incloure necessàriament les paraules Societat Agrària de Transformació Catalana o l’abreviatura corresponent (SAT CAT). Aquesta denominació és exclusiva d’aquelles SAT que estiguin inscrites en el Registre.

3.3 El nom de la SAT és el que lliurement acorden els socis, però no pot ser igual o induir a confusió amb el d’una altra societat agrària de transformació anteriorment constituïda.

Article 4

Durada

4.1 La durada de la SAT és indefinida, tret que s’estableixi un altre termini a l’acord de constitució i als estatuts socials.

4.2 Si l’objecte social és exclusivament la realització d’obres per a la captació, depuració i distribució d’aigües, s’ha d’establir una durada determinada en funció del termini d’amortització de les obres a realitzar i, si s’escau, del termini fixat en el corresponent títol jurídic que empari l’aprofitament.

4.3 Si l’objecte social és exclusivament l’adquisició i utilització de maquinària agrícola, s’ha d’establir una durada limitada a l’amortització de la maquinària o la venda d’aquesta.

Article 5

Associació de les SAT

5.1 Les SAT poden associar-se o integrar-se entre si per a les mateixes activitats i finalitats que constitueixen l’objecte social al qual es refereix l’article 3.1, i constituir una agrupació de SAT amb personalitat jurídica i capacitat d’obrar, en què la responsabilitat dels seus socis davant de tercers pels deutes socials és limitada.

5.2 Tanmateix, les SAT poden participar o integrar-se en altres entitats o federacions que tinguin finalitat agrària, i establir amb elles relacions que serveixin al compliment del seu objecte social.

Capítol II

Els socis

Article 6

Condició associativa

6.1 Poden associar-se per promoure la constitució d’una SAT o per incorporar-s’hi amb posterioritat a la constitució:

  1. Les persones que tenen la condició de titular d’explotació agrària o forestal, o treballador/a agrícola.

  2. Les persones jurídiques que persegueixen finalitats agràries, tot i que no siguin titulars d’una explotació agrària. En aquest supòsit, l’import total de les aportacions realitzades pel conjunt d’aquestes no pot arribar, en cap cas, al 50 per 100 del capital social.

  3. Els propietaris o usufructuaris de finques subjectes a parceria, masoveria o d’altres contractes d’on obtinguin una participació en espècie en els productes obtinguts.

En tot cas, el nombre de persones indicades a l’apartat 1.a d’aquest article ha de ser sempre superior al nombre de persones indicades als...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR