DECRET 16/1999, de 26 de gener, pel qual s'estableix el currículum dels cicles de formació específica de grau superior d'arts plàstiques i disseny en estilisme d'indumentària i en modelisme d'indumentària de la família professional de les arts aplicades a la indumentària.

SecciónDisposicions Generals
Rango de LeyDecret

DECRET 16/1999, de 26 de gener, pel qual s'estableix el currículum dels cicles de formació específica de grau superior d'arts plàstiques i disseny en estilisme d'indumentària i en modelisme d'indumentària de la família professional de les arts aplicades a la indumentària. D'acord amb l'article 4 de la Llei orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'ordenació general del sistema educatiu, correspon a les administracions educatives l'establiment del currículum dels diferents ensenyaments, dels quals el Govern ha de fixar prèviament els aspectes curriculars bàsics. Mitjançant el Decret 304/1995, de 7 novembre, el Departament d'Ensenyament ha determinat l'ordenació general dels cicles de formació específica d'arts plàstiques i disseny de Catalunya. El Reial decret 1460/1995, d'1 de setembre, fixa els títols de tècnic superior d'arts plàstiques i disseny de la família professional de les arts aplicades a la indumentària així com els corresponents ensenyaments mínims. Escau, per tant, establir el currículum per a l'aplicació a Catalunya. Els cicles d'aquesta família estan orientats a formar professionals estilistes i modelistes que coneguin les tècniques i característiques pròpies de l'especialitat. La seva formació els ha de permetre atendre els llocs de treball d'aquest àmbit. Pel que fa als criteris estètics, a les tècniques i processos de creació d'estils i models, aquests progressen de manera interrelacionada amb la societat. El seu aprenentatge demana, doncs, a més del coneixement dels procediments tradicionals, el coneixement dels més avantguardistes i la voluntat d'una formació cultural permanent de caràcter ampli. Per tot això, a proposta del conseller d'Ensenyament, vist l'informe del Consell Escolar de Catalunya, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i amb la deliberació prèvia del Govern, Decreto: Article 1 Aquest decret estableix el currículum per als ensenyaments vinculats als títols de tècnic superior d'arts plàstiques i disseny pertanyents a la família professional de les arts aplicades a la indumentària. Aquests títols són: Tècnic superior d'arts plàstiques i disseny en estilisme d'indumentària. Tècnic superior d'arts plàstiques i disseny en modelisme d'indumentària. Article 2 Per als mòduls impartits en el centre educatiu, corresponents als diferents cicles de formació específica objecte d'aquest decret: 2.1 La denominació, el nivell i la durada són els que es defineixen a l'annex 1, en els apartats 1.1, 1.2 i 1.3 corresponents a cada títol. 2.2 El camp professional i les tasques més significatives són les que es descriuen a l'annex 1, en els apartats 2.1 i 2.2 corresponents a cada títol. 2.3 Els objectius generals són els que s'estableixen a l'annex 1, a l'apartat 3.1 corresponent a cada títol. 2.4 L'estructura de la formació en centres educatius, de la fase de pràctiques i del projecte final, així com les hores que se'ls destina, es detallen a l'annex 1, a l'apartat 3.2 de cada títol. 2.5 Els mòduls que componen l'ensenyament en centres educatius i les hores assignades a cadascun, es fixen a l'annex 1, a l'apartat 3.3 de cada títol. 2.6 Els objectius, continguts i objectius terminals de cada mòdul són els que s'estableixen a l'annex 1, a l'apartat 3.4 de cada títol. Els objectius terminals tenen la consideració de criteris d'avaluació. Article 3 Els objectius i continguts del projecte final i de la fase de pràctiques, així com les orientacions per a la seva avaluació, s'inclouen a l'annex 2. Article 4 El nombre màxim de convocatòries per a cada mòdul serà de quatre. De manera excepcional, a proposta del director del centre, el Departament d'Ensenyament podrà establir una convocatòria extraordinària en els supòsits de malaltia o d'altres de semblant consideració. Article 5 Les condicions d'espai i d'instal·lacions que han de reunir els centres educatius són els que fixa el Reial decret 389/1992 de 15 d'abril, pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres que imparteixen ensenyaments artístics. Als efectes del que disposen els articles 40.1 i 44 del Decret esmentat, els mòduls d'aquesta família professional es classifiquen a l'annex 1, a l'apartat 4 de cada cicle. La relació numèrica docent/alumnes és 1/15 en els mòduls relacionats sota l'epígraf Tallers que, sempre que sigui possible, s'impartiran en les aules específiques del centre. Per a la resta de mòduls s'aplica la relació numèrica docent/alumnes 1/30. Article 6 Els mòduls susceptibles de correspondència amb la pràctica laboral són els que s'esmenten a l'annex 1, a l'apartat 5 de cada cicle. Article 7 Estarà exempt de la prova d'accés qui hagi cursat amb profit en el batxillerat l'assignatura de Fonaments de disseny i dues més entre les següents: Dibuix tècnic. Volum. Dibuix artístic. Imatge. Tècniques d'expressió graficoplàstica. També estarà exempt de realitzar la prova d'accés qui disposi del títol de graduat en arts aplicades en especialitats de l'àmbit del disseny. Disposició transitòria Es faculta el conseller d'Ensenyament per autoritzar la docència de determinats mòduls al professorat que, a la publicació d'aquest decret, imparteixi matèries equivalents de l'anterior ordenació i pugui acreditar una formació i experiència adients. Barcelona, 26 de gener de 1999 Jordi Pujol President de la Generalitat de Catalunya Josep Xavier Hernández i Moreno Conseller d'Ensenyament Annex 1 Estilisme d'indumentària --1 Identificació del títol El cicle d'Estilisme d'indumentària està orientat a formar professionals amb capacitat per desenvolupar la seva activitat en l'àmbit del vestir. Aquests professionals han d'idear i realitzar projectes d'estilisme que comprenen activitats de recerca, coordinació i assessorament en àmbits del sector de la indumentària. L'estilista exerceix la seva activitat en les diferents modalitats de l'especialitat. L'assoliment dels objectius implica disposar d'una formació assentada en disciplines diverses, que van des del coneixement del dibuix, el color i als més recents avenços tecnològics, al desvetllament de la sensibilitat artística i creativa. Aquesta preparació s'emfasitza amb l'atenció constant sobre el ritme evolutiu que pren la societat. Les transformacions culturals i socials han propiciat canvis substancials en el vestir, en quant a línies, qualitats i preus en la diversitat de confeccions seriades del moment. Aquesta situació esperona la creativitat del professional de la indumentària que participa de l'orientació de les tendències i de les necessitats del mercat, i que contribueix en la definició i difusió d'estils i línies. 1.1 Denominació Tècnic superior d'arts plàstiques i disseny en estilisme d'indumentària 1.2 Nivell Grau superior d'arts plàstiques i disseny 1.3 Durada total del cicle Mil vuit-centes setenta-cinc hores. --2 Descripció del perfil professional 2.1 Camp professional Comprèn activitats d'estilisme d'indumentària realitzades com a artista autònom o associat en grau divers, a una empresa, organització i/o estudi relacionats amb: Creacions de tendències. Tecnologia empresarial. Mitjans de difusió. Publicitat. Àmbits de l'espectacle. Sectors de la moda. Assessorament i formació artisticotècnica. 2.2 Tasques més significatives Recerca i analitza les properes tendències per al sector de la moda (inspiració, colors, teixits, línies, volums...). Adapta i presenta tendències. Coordina estils i grafismes en blocs informatius. Assessora sobre la imatge en mitjans de comunicació, l'espectacle, la publicitat... Participa en fires i mostres. Orienta l'estilisme en desfilades, publicacions de revista. Té cura de l'estilisme en firmes de grans creadors i multinacionals. Treballa en equip a nivell d'organització i direcció del treball. Col·labora en la promoció de col·leccions amb els especialistes d'arts gràfiques i de màrqueting. --3 Currículum 3.1 Objectius generals del cicle formatiu Relacionar l'estilisme amb els fets socials i culturals que s'esdevenen a la societat. Distingir les característiques pròpies del sector de l'estilisme d'indumentària. Identificar els processos bàsics de l'àmbit de la indumentària, des de la seva creació fins a la confecció i difusió en el mercat. Definir peces d'indumentària. Emprar els sistemes de creació de productes d'indumentària, tant pel que fa a les tendències com a les aplicacions tècniques. Assessorar sobre qüestions de conceptes, línies i color. Investigar formes, materials, tècniques i processos d'estilisme. Coordinar col·leccions d'acord amb les tendències del sector del vestir i les necessitats industrials. Organitzar desfilades, salons i fires. Identificar la dinàmica del mercat i de la distribució de les peces d'indumentària. Experimentar nous estils i materials. Utilitzar les mesures preventives per tal que els materials i processos que s'emprin no incideixin negativament en el medi ambient. Familiaritzar-se amb el marc legal, econòmic i organitzatiu que regula i condiciona l'activitat professional. 3.2 Estructura i distribució horària Mòduls impartits en el centre educatiu: 1725 h. Fase de formació pràctica en empreses, estudis o tallers: 60 h. Projecte final: 90 h. Total: 1875 h. 3.2.1 Distribució horària dels mòduls impartits en el centre educatiu Història de la indumentària: 105 h. Tecnologia tèxtil: 105 h. Sociologia: 60 h. Màrqueting: 60 h. Dibuix del natural i la seva aplicació a la indumentària: 300 h. Color: 120 h. Disseny assistit per ordinador: 165 h. Mitjans audiovisuals: 105 h. Modelisme: 150 h. Modelisme: estilista: 105 h. Estilisme: 390 h. Formació i orientació laboral: 60 h. Total: 1725 h. 3.3 Objectius, continguts i objectius terminals dels mòduls Història de la indumentària Objectius Identificar els trets significatius dels estils artístics, el seu origen i l'evolució. Distingir els factors històrics, socioculturals i econòmics que en cada època han generat i dinamitzat les formes artístiques. Situar l'evolució històrica de la indumentària, amb especial...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR