ORDRE EDU/557/2006, de 13 de novembre, per la qual s'adapta el currículum del cicle de formació específica d'arts plàstiques i disseny de grau superior d'il·lustració als perfils professionals d'animació audiovisual i de còmic.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartamento de Agricultura, Ganadería y Pesca
Rango de LeyOrdre

ORDRE

EDU/557/2006, de 13 de novembre, per la qual s'adapta el currículum del cicle de formació específica d'arts plàstiques i disseny de grau superior d'il·lustració als perfils professionals d'animació audiovisual i de còmic.

Mitjançant el Decret 137/1997, de 13 de maig (DOGC núm. 2419, de 25.6.1997), es va establir el currículum del cicle de formació específica dels ensenyaments d'arts plàstiques i disseny de grau superior d'il·lustració, de 1.950 hores de durada, que forma part de la família de disseny gràfic.

Atès el panorama actual de l'animació i les noves tendències, les figures professionals de l'animació audiovisual i del còmic, cada dia més presents en el món de la il·lustració, requereixen la seva qualificació i una formació basada en la destresa informàtica permanentment actualitzada, així com una actitud oberta a les innovacions i atenció a les novetats socioculturals i polítiques, que faci possible l'ús del llenguatge visual amb una expressió personal reeixida.

Atesa la necessitat de disposar d'una formació artística adaptada als perfils professionals d'animació audiovisual i de còmic, emmarcats en l'especialitat d'il·lustració, per poder atendre adequadament el col·lectiu d'alumnat interessat en assolir la competència professional associada als esmentats perfils professionals;

Per tot això, a proposta de la Direcció General d'Ordenació i Innovació Educativa, d'acord amb l'informe del Consell Escolar de Catalunya i d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora,

Ordeno:

Article 1

Aquesta Ordre adapta el currículum del cicle de formació específica d'arts plàstiques i disseny de grau superior d'il·lustració als perfils professionals d'animació audiovisual i de còmic.

Article 2

L'annex 1 d'aquesta Ordre detalla per al cicle d'il·lustració adaptat als perfils professionals d'animació audiovisual i de còmic:

2.1 La denominació, el nivell i la durada, als apartats 1.1, 1.2 i 1.3.

2.2 El camp professional i les tasques més significatives, als apartats 2.1 i 2.2.

2.3 Els objectius generals, a l'apartat 3.1.

2.4 L'estructura de la formació al llarg del cicle: mòduls impartits en el centre educatiu, fase de pràctiques i projecte final, així com les hores que es destinen a cada tipus de formació, a l'apartat 3.2.

2.5 Els mòduls que componen l'ensenyament en centres educatius i les hores assignades a cadascun, a l'apartat 3.3.

2.6 Els objectius, els continguts i els Objectius terminals de cada mòdul, a l'apartat 3.4. Els Objectius terminals tenen la consideració de criteris d'avaluació.

Article 3

Les especialitats del professorat que té atribució docent en els mòduls del cicle d'il·lustració adaptat als perfils professionals d'animació audiovisual i de còmic s'estableixen a l'apartat 4 de l'annex 1.

Article 4

Els objectius i continguts del projecte final i de la fase de pràctiques, així com les orientacions per a la seva avaluació, s'inclouen a l'annex 2.

Article 5

Les condicions de l'espai i de les instal·lacions que han de complir els centres educatius són les que fixa el Reial decret 389/1992, de 15 d'abril, pel qual s'estableixen els requisits mínims de centres que imparteixen ensenyaments artístics.

Als efectes del que disposen els articles 40.1 i 44 del Reial decret 389/1992, de 15 d'abril, els mòduls d'aquest perfil professional es classifiquen a l'apartat 5 de l'annex 1.

La relació numèrica màxima docent/alumnes serà d'1/15 en els mòduls relacionats sota l'epígraf "Tallers". Per a la resta de mòduls s'aplicarà la relació numèrica màxima 1/30.

Article 6

6.1 Els mòduls susceptibles de correspondència amb la pràctica laboral s'especifiquen a l'apartat 6.1 de l'annex 1.

6.2 Els estudis universitaris als quals dóna accés aquest títol s'esmenten a l'apartat 6.2 de l'annex 1.

Article 7

Podrà cursar estudis del cicle a què es refereix aquesta Ordre qui hagi superat la prova d'accés a cicles de la família de disseny gràfic o cicles declarats equivalents o qui disposi d'un títol de tècnic o tècnica superior d'un cicle de la família de disseny gràfic o d'un declarat equivalent a efectes d'accés al cicle d'il·lustració.

Estarà exempt de la prova d'accés qui disposi del títol de batxiller en la modalitat d'arts, o de qualsevol altra modalitat si ha cursat l'assignatura de fonaments de disseny i dues més entre les següents:

Dibuix tècnic.

Dibuix artístic.

Imatge.

Tècniques d'expressió graficoplàstica.

Article 8

L'alumnat que superi tots els mòduls, la fase de pràctiques i el projecte final, que componen el currículum de cadascun dels perfils professionals establerts per aquesta Ordre, en sol·licitar el títol de tècnic o tècnica superior d'arts plàstiques i disseny en il·lustració, rebrà una certificació acreditativa, emesa pel centre, segons el model de l'apartat 7.1 de l'annex 1, en la qual es farà constar que ha cursat i superat el cicle de formació específica d'arts plàstiques i disseny en il·lustració, de 1.950 hores de durada, adaptat al perfil professional d'animació audiovisual o de còmic. En cas d'haver superat parcialment el cicle, podrà sol·licitar-ne la certificació corresponent, segons l'apartat 7.2 de l'annex 1.

Barcelona, 13 de novembre de 2006

Joan Manuel del Pozo i Àlvarez

Conseller de Educació i Universitats

Annex 1

Animació audiovisual

.1 Identificació del títol

El perfil professional de l'animació audiovisual, emmarcat en el cicle d'arts plàstiques i disseny de l'especialitat d'il·lustració, té la finalitat de formar persones professionals de l'animació audiovisual capaces de respondre de manera eficaç a les necessitats i potencialitat de la demanda.

En el panorama actual de l'animació, les noves tendències internacionals s'allunyen de plantejaments esteticistes clàssics i en busquen de nous, que es van obrint espai en el mercat de manera progressiva.

La figura professional de l'animació audiovisual està present al llarg del procés de realització d'un projecte: en els aspectes d'organització i logística de la preproducció, en la producció audiovisual i en el muntatge i l'edició, ja dintre de la postproducció.

A més de capacitació tècnica i habilitat mecànica, que asseguren bons resultats formals, la persona professional de l'animació audiovisual ha de mantenir una amplitud de criteris vers altres branques del saber, ser permeable a les innovacions i posseir una curosa cultura humanística, artística i ètica. Amb consciència de la influència sobre els espectadors, les seves produccions han d'estimular el respecte als drets humans, la llibertat i la tolerància; han d'evitar continguts de risc que denigrin les persones per motiu de sexe o que els assignin estereotips, generadors de segregació o desigualtat; mai han de donar cabuda a continguts violents que representin accions d'agressió directa o indirecta a la integritat de les persones.

La dinàmica d'avenços en el món audiovisual requereix una destresa tecnològica constantment revisada, és a dir, un reciclatge permanent, que, unit a una actitud inquiridora i respectuosa davant les idees i formes de pensar, fins i tot no compartides han de propiciar a qui es dediqui professionalment a l'animació audiovisual l'expressió singular de la seva creativitat.

1.1 Denominació: tècnic o tècnica superior d'arts plàstiques i disseny en il·lustració. Perfil professional: animació audiovisual.

1.2 Nivell: grau superior.

1.3 Durada total del cicle: 1.950 hores.

.2 Descripció del perfil professional

2.1 Camp professional:

Comprèn activitats d'animació audiovisual realitzades com a professional autònom o associat en grau divers a una empresa relacionada amb: producció de cinema d'animació, producció de cinema i televisió, publicitat, disseny gràfic, aplicacions interactives i multimèdia, i material didàctic.

2.2 Tasques més significatives:

Organitza i supervisa la producció.

Munta i edita imatges.

Crea personatges i realitza fondos.

Modela objectes, personatges i escenografies.

Anima els personatges.

Realitza el guió il·lustrat (storyboard) i els esbossos (layouts).

Crea imatges d'animació audiovisual d'acord amb els seus canals comunicatius.

Treballa en equip o a les ordres d'un director o d'una directora.

Fa recerca documental i gràfica.

Fa propostes que evitin els estereotips i valorin la diversitat.

Utilitza imatges dintre dels límits legals i ètics.

.3 Currículum

3.1 Objectius generals del perfil professional d'animació audiovisual, del cicle de formació específica d'il·lustració:

Planificar de manera global les estratègies de la producció de l'animació audiovisual.

Realitzar, muntar i produir projectes d'animació audiovisual.

Utilitzar creativament les diferents tècniques i estils propis de l'animació audiovisual.

Resoldre amb efectivitat i competència els problemes artístics i tècnics inherents al procés de producció.

Relacionar i coordinar els membres d'un equip de treball per a la confecció d'una animació audiovisual.

Optimitzar la infrastructura d'un estudi i les seves instal·lacions.

Identificar les estructures bàsiques pròpies del llenguatge de l'animació audiovisual.

Descriure el procés de creació i formació d'imatges per a l'animació audiovisual.

Entendre i treballar amb l'audiovisual interactiu, multimèdia i realitat virtual.

3.2 Estructura i distribució horària:

Mòduls impartits en el centre educatiu: 1.740 hores.

Fase de formació pràctica en empreses, estudis o tallers: 120 hores.

Projecte final: 90 hores.

Total d'hores: 1.950 hores.

3.3 Distribució horària dels mòduls impartits en el centre educatiu

Mòdul 1 Història de la imatge gràfica: 105 hores.

Mòdul 2 Teoria de la imatge: 60 hores.

Mòdul 3 Tècniques gràfiques industrials: 60 hores.

Mòdul 4 Tècniques d'il·lustració: 180 hores.

Mòdul 5 Dibuix artístic: 180 hores.

Mòdul 6 Tècniques gràfiques tradicionals: 90 hores.

Mòdul 7 Projectes d'il·lustració: 180 hores.

Mòdul 8 Fotografia: 120 hores.

Mòdul 9 Disseny assistit per ordinador: 270...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR