ORDRE EDU/557/2006, de 13 de novembre, per la qual s'adapta el currículum del cicle de formació específica d'arts plàstiques i disseny de grau superior d'il·lustració als perfils professionals d'animació audiovisual i de còmic.
Sección | Disposicions Generals |
Emisor | Departamento de Agricultura, Ganadería y Pesca |
Rango de Ley | Ordre |
ORDRE
EDU/557/2006, de 13 de novembre, per la qual s'adapta el currículum del cicle de formació específica d'arts plàstiques i disseny de grau superior d'il·lustració als perfils professionals d'animació audiovisual i de còmic.
Mitjançant el Decret 137/1997, de 13 de maig (DOGC núm. 2419, de 25.6.1997), es va establir el currículum del cicle de formació específica dels ensenyaments d'arts plàstiques i disseny de grau superior d'il·lustració, de 1.950 hores de durada, que forma part de la família de disseny gràfic.
Atès el panorama actual de l'animació i les noves tendències, les figures professionals de l'animació audiovisual i del còmic, cada dia més presents en el món de la il·lustració, requereixen la seva qualificació i una formació basada en la destresa informàtica permanentment actualitzada, així com una actitud oberta a les innovacions i atenció a les novetats socioculturals i polítiques, que faci possible l'ús del llenguatge visual amb una expressió personal reeixida.
Atesa la necessitat de disposar d'una formació artística adaptada als perfils professionals d'animació audiovisual i de còmic, emmarcats en l'especialitat d'il·lustració, per poder atendre adequadament el col·lectiu d'alumnat interessat en assolir la competència professional associada als esmentats perfils professionals;
Per tot això, a proposta de la Direcció General d'Ordenació i Innovació Educativa, d'acord amb l'informe del Consell Escolar de Catalunya i d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora,
Ordeno:
Aquesta Ordre adapta el currículum del cicle de formació específica d'arts plàstiques i disseny de grau superior d'il·lustració als perfils professionals d'animació audiovisual i de còmic.
L'annex 1 d'aquesta Ordre detalla per al cicle d'il·lustració adaptat als perfils professionals d'animació audiovisual i de còmic:
2.1 La denominació, el nivell i la durada, als apartats 1.1, 1.2 i 1.3.
2.2 El camp professional i les tasques més significatives, als apartats 2.1 i 2.2.
2.3 Els objectius generals, a l'apartat 3.1.
2.4 L'estructura de la formació al llarg del cicle: mòduls impartits en el centre educatiu, fase de pràctiques i projecte final, així com les hores que es destinen a cada tipus de formació, a l'apartat 3.2.
2.5 Els mòduls que componen l'ensenyament en centres educatius i les hores assignades a cadascun, a l'apartat 3.3.
2.6 Els objectius, els continguts i els Objectius terminals de cada mòdul, a l'apartat 3.4. Els Objectius terminals tenen la consideració de criteris d'avaluació.
Les especialitats del professorat que té atribució docent en els mòduls del cicle d'il·lustració adaptat als perfils professionals d'animació audiovisual i de còmic s'estableixen a l'apartat 4 de l'annex 1.
Els objectius i continguts del projecte final i de la fase de pràctiques, així com les orientacions per a la seva avaluació, s'inclouen a l'annex 2.
Les condicions de l'espai i de les instal·lacions que han de complir els centres educatius són les que fixa el Reial decret 389/1992, de 15 d'abril, pel qual s'estableixen els requisits mínims de centres que imparteixen ensenyaments artístics.
Als efectes del que disposen els articles 40.1 i 44 del Reial decret 389/1992, de 15 d'abril, els mòduls d'aquest perfil professional es classifiquen a l'apartat 5 de l'annex 1.
La relació numèrica màxima docent/alumnes serà d'1/15 en els mòduls relacionats sota l'epígraf "Tallers". Per a la resta de mòduls s'aplicarà la relació numèrica màxima 1/30.
6.1 Els mòduls susceptibles de correspondència amb la pràctica laboral s'especifiquen a l'apartat 6.1 de l'annex 1.
6.2 Els estudis universitaris als quals dóna accés aquest títol s'esmenten a l'apartat 6.2 de l'annex 1.
Podrà cursar estudis del cicle a què es refereix aquesta Ordre qui hagi superat la prova d'accés a cicles de la família de disseny gràfic o cicles declarats equivalents o qui disposi d'un títol de tècnic o tècnica superior d'un cicle de la família de disseny gràfic o d'un declarat equivalent a efectes d'accés al cicle d'il·lustració.
Estarà exempt de la prova d'accés qui disposi del títol de batxiller en la modalitat d'arts, o de qualsevol altra modalitat si ha cursat l'assignatura de fonaments de disseny i dues més entre les següents:
Dibuix tècnic.
Dibuix artístic.
Imatge.
Tècniques d'expressió graficoplàstica.
L'alumnat que superi tots els mòduls, la fase de pràctiques i el projecte final, que componen el currículum de cadascun dels perfils professionals establerts per aquesta Ordre, en sol·licitar el títol de tècnic o tècnica superior d'arts plàstiques i disseny en il·lustració, rebrà una certificació acreditativa, emesa pel centre, segons el model de l'apartat 7.1 de l'annex 1, en la qual es farà constar que ha cursat i superat el cicle de formació específica d'arts plàstiques i disseny en il·lustració, de 1.950 hores de durada, adaptat al perfil professional d'animació audiovisual o de còmic. En cas d'haver superat parcialment el cicle, podrà sol·licitar-ne la certificació corresponent, segons l'apartat 7.2 de l'annex 1.
Barcelona, 13 de novembre de 2006
Joan Manuel del Pozo i Àlvarez
Conseller de Educació i Universitats
Annex 1
Animació audiovisual
.1 Identificació del títol
El perfil professional de l'animació audiovisual, emmarcat en el cicle d'arts plàstiques i disseny de l'especialitat d'il·lustració, té la finalitat de formar persones professionals de l'animació audiovisual capaces de respondre de manera eficaç a les necessitats i potencialitat de la demanda.
En el panorama actual de l'animació, les noves tendències internacionals s'allunyen de plantejaments esteticistes clàssics i en busquen de nous, que es van obrint espai en el mercat de manera progressiva.
La figura professional de l'animació audiovisual està present al llarg del procés de realització d'un projecte: en els aspectes d'organització i logística de la preproducció, en la producció audiovisual i en el muntatge i l'edició, ja dintre de la postproducció.
A més de capacitació tècnica i habilitat mecànica, que asseguren bons resultats formals, la persona professional de l'animació audiovisual ha de mantenir una amplitud de criteris vers altres branques del saber, ser permeable a les innovacions i posseir una curosa cultura humanística, artística i ètica. Amb consciència de la influència sobre els espectadors, les seves produccions han d'estimular el respecte als drets humans, la llibertat i la tolerància; han d'evitar continguts de risc que denigrin les persones per motiu de sexe o que els assignin estereotips, generadors de segregació o desigualtat; mai han de donar cabuda a continguts violents que representin accions d'agressió directa o indirecta a la integritat de les persones.
La dinàmica d'avenços en el món audiovisual requereix una destresa tecnològica constantment revisada, és a dir, un reciclatge permanent, que, unit a una actitud inquiridora i respectuosa davant les idees i formes de pensar, fins i tot no compartides han de propiciar a qui es dediqui professionalment a l'animació audiovisual l'expressió singular de la seva creativitat.
1.1 Denominació: tècnic o tècnica superior d'arts plàstiques i disseny en il·lustració. Perfil professional: animació audiovisual.
1.2 Nivell: grau superior.
1.3 Durada total del cicle: 1.950 hores.
.2 Descripció del perfil professional
2.1 Camp professional:
Comprèn activitats d'animació audiovisual realitzades com a professional autònom o associat en grau divers a una empresa relacionada amb: producció de cinema d'animació, producció de cinema i televisió, publicitat, disseny gràfic, aplicacions interactives i multimèdia, i material didàctic.
2.2 Tasques més significatives:
Organitza i supervisa la producció.
Munta i edita imatges.
Crea personatges i realitza fondos.
Modela objectes, personatges i escenografies.
Anima els personatges.
Realitza el guió il·lustrat (storyboard) i els esbossos (layouts).
Crea imatges d'animació audiovisual d'acord amb els seus canals comunicatius.
Treballa en equip o a les ordres d'un director o d'una directora.
Fa recerca documental i gràfica.
Fa propostes que evitin els estereotips i valorin la diversitat.
Utilitza imatges dintre dels límits legals i ètics.
.3 Currículum
3.1 Objectius generals del perfil professional d'animació audiovisual, del cicle de formació específica d'il·lustració:
Planificar de manera global les estratègies de la producció de l'animació audiovisual.
Realitzar, muntar i produir projectes d'animació audiovisual.
Utilitzar creativament les diferents tècniques i estils propis de l'animació audiovisual.
Resoldre amb efectivitat i competència els problemes artístics i tècnics inherents al procés de producció.
Relacionar i coordinar els membres d'un equip de treball per a la confecció d'una animació audiovisual.
Optimitzar la infrastructura d'un estudi i les seves instal·lacions.
Identificar les estructures bàsiques pròpies del llenguatge de l'animació audiovisual.
Descriure el procés de creació i formació d'imatges per a l'animació audiovisual.
Entendre i treballar amb l'audiovisual interactiu, multimèdia i realitat virtual.
3.2 Estructura i distribució horària:
Mòduls impartits en el centre educatiu: 1.740 hores.
Fase de formació pràctica en empreses, estudis o tallers: 120 hores.
Projecte final: 90 hores.
Total d'hores: 1.950 hores.
3.3 Distribució horària dels mòduls impartits en el centre educatiu
Mòdul 1 Història de la imatge gràfica: 105 hores.
Mòdul 2 Teoria de la imatge: 60 hores.
Mòdul 3 Tècniques gràfiques industrials: 60 hores.
Mòdul 4 Tècniques d'il·lustració: 180 hores.
Mòdul 5 Dibuix artístic: 180 hores.
Mòdul 6 Tècniques gràfiques tradicionals: 90 hores.
Mòdul 7 Projectes d'il·lustració: 180 hores.
Mòdul 8 Fotografia: 120 hores.
Mòdul 9 Disseny assistit per ordinador: 270...
Para continuar leyendo
Solicita tu prueba