DECRET 92/2002, de 5 de març, pel qual s'estableixen la tipologia i les condicions funcionals dels centres i serveis sociosanitaris i se'n fixen les normes d'autorització.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Governació i Relacions Institucionals
Rango de LeyDecret

DECRET

92/2002, de 5 de març, pel qual s'estableixen la tipologia i les condicions funcionals dels centres i serveis sociosanitaris i se'n fixen les normes d'autorització.

El Decret 201/1987, de 19 de maig (DOGC núm. 859, de 19.6.1987), regulà les condicions i els requisits que han de complir els centres i serveis sociosanitaris i l'Ordre de 4 d'agost de 1987 (DOGC núm. 877, de 14.8.1987), el desplega pel que fa a l'autorització administrativa per a la creació, ampliació, modificació, trasllat o tancament d'aquests centres i serveis.

L'atenció sociosanitària es pot prestar a tots els elements del sistema sanitari i social (hospitals, centres sociosanitaris, centres socials i atenció primària).

Actualment les precitades normes han de ser revisades i substituïdes per un nou Decret, per tal d'adaptar la tipologia dels centres esmentats a la necessitat creixent en la població de l'atenció sociosanitària. A aquests efectes, s'escau introduir o millorar, si s'escau, les definicions dels diferents serveis sociosanitaris, adreçats essencialment a l'atenció geriàtrica i a l'atenció de malalts crònics i terminals i de persones amb trastorns cognitius, i adequar els recursos existents a aquestes tipologies.

Així mateix, escau també revisar el procediment d'autorització, per tal d'actualitzar-lo i dotar-lo d'una major agilitat.

Per tot això, d'acord amb l'informe de la Comissió Jurídica Assessora, a proposta de la persona titular del Departament de Sanitat i Seguretat Social,

Decreto:

Article 1

Tots els centres i serveis que prestin atenció sociosanitària, públics o privats, de qualsevol classe o naturalesa, radicats a Catalunya quedaran subjectes al que es preveu en el present Decret i a les disposicions que es dictin per al seu desplegament i aplicació.

Article 2

Als efectes del que es preveu en aquest Decret, s'entén per centres i serveis sociosanitaris aquells que presten, conjuntament i de forma integrada, una atenció especialitzada sanitària i social. Es tracta, fonamentalment, d'atenció a persones grans malaltes o que, independentment de la seva edat, pateixen: malalties cròniques discapacitants, malalties evolutives invalidants, deteriorament cognitiu, malalties en fase terminal o persones que tenen problemes de rehabilitació funcional o requereixen cures o tractaments de manera continuada.

Article 3

Tots els centres i serveis sociosanitaris queden subjectes a:

  1. L'autorització administrativa prèvia per a la seva creació, ampliació, modificació, trasllat o tancament d'acord amb la normativa que es dicti.

  2. La comprovació que prèviament a l'obertura o posada en funcionament compleixin les condicions i requisits establerts, compliment que es certificarà mitjançant la corresponent acta d'inspecció.

  3. El registre i catalogació.

  4. L'elaboració i comunicació a l'administració sanitària i social de les informacions i estadístiques que se sol·licitin, les quals han d'incorporar la perspectiva de gènere.

  5. El compliment de les obligacions derivades del principi de solidaritat i integració sanitària en casos d'emergència o de perill per a la salut pública.

  6. El control i la inspecció del compliment dels requisits establerts en el present article, així com la sanció per les infraccions de la normativa vigent aplicable en cada cas.

Article 4

Als efectes del present Decret, s'estableix la següent tipologia de centres, i serveis sociosanitaris:

  1. Serveis d'internament.

  2. Serveis d'atenció de dia sociosanitària.

  3. Equips d'avaluació i suport.

  4. Centres i serveis d'assistència ambulatòria a les persones drogodependents.

  5. Centres residencials d'assistència a les persones drogodependents.

Article 5

Serveis d'internament

5.1 Els serveis d'internament es classifiquen en els subtipus següents:

  1. Llarga durada.

  2. Mitja estada.

Convalescència/subaguts.

Cures pal·liatives.

Mitja estada polivalent.

5.2 Llarga durada són serveis destinats a l'atenció continuada de persones amb malalties o processos crònics i diferents nivells de dependència, amb diversos graus de complexitat clínica i que no poden ser atesos en el seu domicili. Els serveis de llarga durada, en funció de les necessitats, poden definir unitats específiques per a l'atenció de col·lectius tals com unitats de trastorns cognitius i de la conducta, grans discapacitats com estats vegetatius permanents i altres que ho requereixin. Els serveis de llarga durada poden destinar places a ingrés temporal per descans familiar.

El principal objectiu dels serveis d'internament de llarga durada és l'atenció continuada, afavorint el confort i la qualitat de vida.

5.3 Mitja estada.

5.3.1 Convalescència són serveis destinats a persones amb malalties que es trobin en fase de recuperació d'un procés agut i amb pèrdua d'autonomia potencialment recuperable.

L'objectiu fonamental dels serveis d'internament de convalescència és l'avaluació i la rehabilitació integral. Poden haver-hi places destinades a trastorns cognitius i de la conducta.

Atenció a subaguts són serveis destinats a persones que necessiten continuació d'un tractament o supervisió clínica continuada i que, a causa de la seva complexitat, requereixin intensitat de cures.

Aquesta atenció es dóna especialment en el context de persones amb una malaltia crònica de llarga durada i la seva ubicació serà preferentment en àmbits vinculats a un hospital d'aguts.

L'objectiu de l'atenció a subaguts és l'estabilització clínica i la rehabilitació integral.

5.3.2 Cures pal·liatives són serveis destinats a pacients amb una malaltia en situació avançada o terminal.

L'objectiu principal és afavorir el confort i qualitat de vida.

5.3.3 Mitja estada polivalent són serveis destinats a l'atenció de convalescència i cures pal·liatives en unitats que, per la seva dimensió i criteris de planificació, no poden realitzar aquestes activitats d'una manera específica.

Article 6

Serveis d'atenció de dia sociosanitària

Els serveis d'atenció de dia sociosanitària presten assistència a persones grans malaltes, malalts crònics o malalts terminals que requereixen mesures integrals de suport, rehabilitació, tractament, o diagnòstic i seguiment especialitzat en règim diürn ambulatori.

Els objectius i les funcions dels serveis d'atenció de dia poden ser: l'avaluació integral, la rehabilitació, l'atenció continuada de manteniment i la prevenció de les crisis.

D'acord amb els seus objectius i funcions podran tenir requisits específics i podran estar ubicats en llocs diferents i podran adaptar-se a col·lectius específics.

Article 7

Equips d'avaluació i suport

Els equips d'avaluació i suport són equips especialitzats i capacitats per donar suport als hospitals o a l'atenció primària. L'objectiu és l'atenció a les persones grans malaltes, els malalts crònics i els malalts terminals, especialment en les situacions més complexes.

Article 8

Centres o serveis d'assistència ambulatòria a les persones drogodependents

Els centres o serveis d'assistència ambulatòria a les persones drogodependents, amb plena independència funcional o dependents d'una institució hospitalària, presten a aquestes persones i a les seves famílies assistència especialitzada i pluridisciplinària en règim obert, amb atenció als aspectes mèdics, psicològics i socials, tenint cura o fent seguiment del procés de rehabilitació de la persona drogodependent, des de la primera acollida fins a la reinserció.

Article 9

Centres residencials d'assistència a les persones drogodependents

Els centres residencials d'assistència a les persones drogodependents són aquells centres on un equip especialitzat i pluridisciplinar presta a aquestes persones un tractament integral, mèdic, psicològic i social, en règim residencial, utilitzant també activitats socioeducatives.

Article 10

10.1 L'atorgament de l'autorització administrativa per a la creació, ampliació, modificació, trasllat i tancament dels serveis d'internament, serveis d'atenció de dia sociosanitària i equips d'avaluació i suport correspon al director o directora general de Recursos Sanitaris, prèvia la corresponent tramitació per part dels òrgans competents.

10.2 L'atorgament de l'autorització administrativa per a la creació, ampliació, modificació, trasllat i tancament dels centres i serveis d'assistència ambulatòria a les persones drogodependents i dels centres residencials d'assistència de persones drogodependents correspon conjuntament al director o directora general de Recursos Sanitaris i al director o directora general de Drogodependències i Sida, prèvia la corresponent tramitació per part dels òrgans competents.

10.3 L'avaluació, la inspecció, el control i la inscripció en el Registre de centres, serveis i establiments sanitaris dels centres i serveis sociosanitaris correspon als òrgans competents de la Direcció General de Recursos Sanitaris.

10.4 Els serveis d'internament, els serveis d'atenció de dia i els equips d'avaluació i suport han de complir, per a la seva autorització, els requisits funcionals i assistencials mínims que es fixen a l'annex 1 i els requisits físics i materials que es fixen a annex 2 d'aquest Decret.

Els centres i serveis d'assistència ambulatòria a les persones drogodependents i els centres residencials d'assistència a les persones drogodependents han de complir, per a la seva autorització, els requisits que es fixen a l'annex 3 d'aquest Decret.

Article 11

11.1 Les sol·licituds d'autorització administrativa s'han de fer en instància adreçada al director o directora general de Recursos Sanitaris, en la qual s'especifiqui clarament l'objecte de la...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR