DECRET 173/2009, de 10 de novembre, de modificació del Decret 212/2002, d'1 d'agost, pel qual es regulen la composició i el funcionament de la Comissió contra la Violència en Espectacles Esportius de Catalunya i es determinen els òrgans competents respecte del règim sancionador en matèria esportiva.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyDecret

DECRET

173/2009, de 10 de novembre, de modificació del Decret 212/2002, d'1 d'agost, pel qual es regulen la composició i el funcionament de la Comissió contra la Violència en Espectacles Esportius de Catalunya i es determinen els òrgans competents respecte del règim sancionador en matèria esportiva.

Arran de l'aparició del fenomen de la violència en l'esport, molt sovint acompanyada de la irrupció en els terrenys de joc de persones que han assistit a la celebració de l'esdeveniment esportiu, i d'acord amb les competències que l'Estatut d'autonomia atorgava a la Generalitat de Catalunya en matèria d'esport i espectacles, l'article 84 de la Llei de l'esport, Text únic aprovat pel Decret legislatiu 1/2000, de 31 de juliol, va preveure la creació de la Comissió contra la Violència en Espectacles Esportius de Catalunya, per tal de prevenir tot tipus d'accions i manifestacions de violència que es puguin produir com a conseqüència d'activitats esportives en l'àmbit territorial de Catalunya.

L'apartat 2 de l'article 84 de la norma esmentada estableix de manera detallada les funcions que corresponen a la dita Comissió, entre les quals cal destacar l'elaboració d'informes i estudis sobre les causes de la violència en l'esport, i la promoció i divulgació d'accions de prevenció i de campanyes de col·laboració ciutadana.

D'acord amb l'apartat 3 de l'article 84 d'aquesta Llei el Govern de la Generalitat va aprovar el Decret 212/2002, d'1 d'agost, pel qual es regulen la composició i el funcionament de la Comissió contra la Violència en Espectacles Esportius de Catalunya i es determinen els òrgans competents respecte del règim sancionador en matèria esportiva. En virtut del citat mandat legal, aquest Decret, tenint en compte el règim sancionador previst en el capítol 2 del títol 4 de la Llei de l'esport, va concretar diversos aspectes, entre d'altres, com són els òrgans competents per acordar la incoació de procediments sancionadors en matèria esportiva i per imposar-ne les sancions, atesa la previsió de l'article 70.1 del text citat.

Amb l'aprovació de l'Estatut d'Autonomia de 2006, a l'article 134, s'atribueix a la Generalitat la competència exclusiva en matèria d'esport, que inclou en tot cas i entre d'altres, la regulació en matèria de prevenció i control de la violència en els espectacles públics esportius, respectant les facultats reservades a l'Estat en matèria de seguretat pública, qüestió aquesta que no ha estat objecte d'un desplegament i una regulació específics per part de la Generalitat de Catalunya.

L'any 2007, l'Estat, amb la finalitat d'evitar qualsevol forma de violència en l'esport i per tal de sistematitzar i ordenar les obligacions generals i particulars en aquesta matèria, així com el règim aplicable al seu incompliment i les qüestions relacionades amb la seguretat pública en els esdeveniments esportius, va aprovar la Llei 19/2007, d'11 de juliol, contra la violència, el racisme, la xenofòbia i la intolerància en l'esport, que, entre d'altres disposicions, n'estableix el règim sancionador per a les competicions esportives oficials d'àmbit estatal que s'organitzin per entitats esportives en el marc de la també Llei estatal 10/1990, de 15 d'octubre, de l'esport, o aquelles altres organitzades o autoritzades per les federacions esportives espanyoles (article 1.2 referent a l'àmbit d'aplicació).

L'esmentada llei estatal resulta d'aplicació, no obstant, segons estableix expressament la disposició addicional vuitena, respectant les competències que les Comunitats Autònomes puguin tenir en l'àmbit de l'esport i, específicament, sobre la regulació en matèria de prevenció de la violència en els espectacles públics esportius, com és el cas de Catalunya, on la Generalitat té competència per a la regulació de la prevenció i control de la violència en els espectacles públics esportius, així com també competència exclusiva en matèria d'espectacles i activitats recreatives que inclou, en tot cas, l'ordenació del sector, el règim d'intervenció administrativa i el control de tota mena d'espectacles en espais i locals públics.

Així mateix, la citada disposició addicional vuitena de la Llei 19/2007, d'11 de juliol, preveu que tindran també la consideració d'autoritats, als efectes d'aquesta llei, les corresponents de les Comunitats Autònomes amb competències per a la protecció de les persones i béns i per al manteniment de la seguretat ciutadana, d'acord amb els Estatuts d'Autonomia i les Lleis orgàniques de forces i cossos de seguretat, les quals podran imposar sancions i altres mesures determinades en aquesta Llei en les matèries sobre les que tinguin competència. En tot cas, continua la disposició addicional, l'aplicació de les mesures de seguretat previstes en aquesta Llei s'executaran respectant les competències en matèria de seguretat pública conferides a les Comunitats Autònomes, de conformitat amb el que disposa la normativa de forces i cossos de seguretat.

D'acord amb l'article 164 de l'Estatut d'Autonomia de Catalunya, la Generalitat té competència, d'acord amb el que disposa la legislació estatal, en matèria de seguretat pública, entre d'altres, per a la planificació i la regulació del sistema de seguretat pública de Catalunya i l'ordenació de les policies locals i la creació i l'organització de la policia de la Generalitat-mossos d'esquadra, cos policial aquest que exerceix les seves funcions en els àmbits de la seguretat ciutadana i l'ordre públic, la policia administrativa i la policia judicial i la investigació criminal.

La complexitat del fenomen de la violència esportiva i la necessitat d'adoptar mesures per a l'eradicació de la violència, el racisme i la intolerància, fan necessari una regulació específica en aquesta matèria per part de la Generalitat de Catalunya que haurà de culminar amb l'aprovació d'una llei reguladora en ús de les facultats citades que preveu l'Estatut d'Autonomia. No obstant, és del tot aconsellable que, mentre no sigui aprovada una nova regulació en matèria de prevenció i control de la violència en...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR