DECRET 331/1994, de 29 de setembre, pel qual s'estableix l'ordenació curricular dels ensenyaments musicals de grau mitjà i se'n regula la prova d'accés.

SecciónConcursos i Anuncis
EmisorDepartament D'Educacio
Rango de LeyDecret

La importància de la música en el món actual és capital. Els mitjans d'informació, els avenços tecnològics i l'increment de l'oferta cultural han permès la universalització de la seva presència amb una celeritat que ha depassat amb escreix el ritme del procés de preparació musical adient, social i individual, per participar com a subjectes actius en el camp musical.

Una societat musicalment culta hauria d'estar composta per tres sectors, en part coincidents o superposats: a) la totalitat de la ciutadania, amb una educació musical vivencial, intel·ligent i sensible davant el fet musical, b) una base, com més àmplia millor, d'afeccionats i afeccionades, amb formació suficient per participar en activitats musicals i c) un conjunt de professionals altament qualificats en les diverses especialitats de la creació, la interpretació, l'ensenyament i la investigació musicals.

Un sistema educatiu ha de conjuminar la cobertura de les necessitats educatives de la col·lectivitat i, alhora, el desenvolupament de les capacitats de l'individu, que faci possible la seva integració social.

L'ordenació actual del sistema educatiu a Catalunya planteja l'educació musical com a part de l'educació a assolir per tots els infants i joves en els ensenyaments de règim general i com a finalitat específica dels de règim especial de música. Dintre d'aquests ensenyaments, distingeix els que es podran seguir en condicions flexibles, però sense validesa acadèmico-professional, i els que constitueixen l'objecte del present Decret, els quals condueixen a l'obtenció d'un títol acreditatiu de la qualificació dels/de les futurs/es professionals.

La Llei 1/1990, de 3 d'octubre, d'ordenació general del sistema educatiu, estableix tres graus per als ensenyaments musicals: elemental, mitjà i superior. El grau mitjà comprèn sis cursos distribuïts en tres cicles de dos anys acadèmics cadascun. La seva finalitat és ampliar les bases teòriques i pràctiques adquirides en el grau elemental, perfeccionar la formació interpretativa a l'entorn d'un instrument, fer possible que l'alumnat visqui en el centre situacions similars a les del món professional i posar els fonaments per cursar amb èxit el grau superior.

La regulació curricular, d'acord amb l'article 4.3 de l'esmentada Llei d'ordenació general del sistema educatiu, correspon al Govern de la Generalitat. El currículum dels ensenyaments musicals de grau mitjà, que estableix el present Decret, recull els aspectes bàsics curriculars continguts al Reial decret 756/1992, de 26 de juny.

Del present currículum cal destacar-ne les següents característiques: Organització de l'ensenyament entorn de la interpretació individual i col·lectiva d'un instrument; en efecte, la formació de professionals, com a intèrprets o amb una altra finalitat, es fonamenta en la interpretació instrumental. Globalitat en el tractament de les matèries teòrico-pràctiques, que s'han agrupat, quan ha estat possible, en àrees o en assignatures pluridisciplinàries de continguts interrelacionats. Flexibilitat perquè l'alumnat, en funció de les seves preferències i situació, pugui escollir entre diverses assignatures optatives que seran ofertes pels centres d'acord amb llur projecte curricular.

També s'incorporen al currículum instruments històrics, autòctons i altres d'aparició més recent, tots ells d'arrelada implantació a Catalunya.

En conseqüència, per tal de regular els diversos aspectes de l'ordenació del grau mitjà dels ensenyaments musicals, i a proposta del conseller d'Ensenyament, amb l'informe del Consell Escolar de Catalunya, d'acord amb la Comissió Jurídica Assessora, i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

1.1 Els ensenyaments musicals de grau mitjà estan estructurats en tres cicles de dos cursos acadèmics cadascun. 1.2 S'accedeix al grau mitjà mitjançant la superació de la prova específica d'accés. 1.3 Podrà accedir-se a un curs de grau mitjà diferent del primer, sense haver realitzat els cursos anteriors, mitjançant la superació d'una prova en què l'aspirant demostri que posseeix els coneixements necessaris per cursar amb aprofitament aquests ensenyaments.

Article 2

L'activitat educativa que conforma el currículum del grau mitjà dels ensenyaments de música s'orientarà cap a l'assoliment dels següents objectius:

  1. Gaudir de les realitats musicals a què es tingui accés per mitjà del repertori treballat.

  2. Descodificar els missatges sonoro-musicals per poder apreciar-ne el valor artístic i per considerar-los com a referents de la pròpia creació i interpretació.

  3. Valorar, amb criteris respectuosos amb el relativisme cultural, música de tot tipus.

  4. Participar del fet musical a Catalunya i ser-ne conscient, tot valorant-lo en relació amb el de les altres societats, principalment, les de l'àmbit de la cultural occidental.

  5. Entendre la incidència dels factors determinants dels processos històrics en l'evolució de la música.

  6. Assolir les capacitats necessàries per interpretar en públic, de forma individual i col·lectiva -orquestra, cambra i altres agrupacions- com són: concentració, autocontrol i capacitat comunicativa, tot adaptant-se a les circumstàncies de l'auditori i a les normes de la interpretació en grup.

  7. Adquirir consciència de les pròpies capacitats i limitacions, a fi de desenvolupar els mètodes d'estudi adequats per aconseguir el màxim rendiment.

  8. Utilitzar en l'execució i la interpretació la lectura, la memorització, la lectura a vista i la improvisació.

  9. Aconseguir una interpretació expressiva, individual i en grup, treballada a partir de l'anàlisi harmònica, formal i històrica de les obres.

  10. Fomentar l'audició musical de forma habitual, en directe i enregistrada, per incrementar la cultura i disposar de models d'interpretació i anàlisi.

  11. Assolir la consciència corporal que permeti l'equilibri entre tècnica i expressió.

  12. Conèixer i interpretar tant obres de música antiga com obres escrites en els llenguatges musicals contemporanis de les darreres estètiques i tendències.

Article 3

El currículum del grau mitjà d'ensenyaments musicals podrà referir-se a les següents especialitats: Acordió Arpa Baix elèctric Cant Clarinet Clavicèmbal Contrabaix Fagot Flabiol i tamborí Flauta de bec Flauta travessera Guitarra Harmònium Instruments de pua Instruments de corda polsada del Renaixement i del Barroc Oboè Orgue Percussió Piano Saxòfon Tenora Tible Trombó Trompa Trompeta Tuba Viola Viola de gamba Violí Violoncel

Article 4

4.1 Les assignatures obligatòries de cada cicle i especialitat, així com els corresponents temps lectius de les assignatures obligatòries i optatives, s'especifiquen a l'annex I. 4.2 El currículum de cada assignatura conté els objectius generals, els continguts i els objectius terminals; aquests darrers, serviran com a criteris i/o activitats d'avaluació per determinar el tipus i grau d'aprenentatge que, respecte dels continguts i objectius generals, hauran d'haver assolit els alumnes en finalitzar el grau mitjà.

Article 5

Les assignatures que configuren l'especialitat són de dos tipus:

  1. Obligatòries: són les assignatures, de nom i temps lectiu detallats a l'annex I.a), el currículum de les quals s'estableix a l'annex II, que s'han de cursar dintre d'una determinada especialitat instrumental. A més de les que es detallen a l'annex I.a), tots els alumnes hauran de fer dos cursos de Cant coral, de 45 hores de durada cadascun, com a assignatura obligatòria d'un dels cicles de grau mitjà. Així mateix, podrà ser escollit com a assignatura optativa en qualsevol dels quatre cursos restants.

  2. Optatives: són les assignatures que l'alumne pot escollir, previ assessorament del tutor, amb la finalitat de potenciar la diversitat de perfils professionals abastats per l'especialitat. L'annex I.b) conté la relació d'assignatures optatives d'oferta obligada per als centres i a l'annex III s'estableix el seu currículum. Per al tercer cicle s'estableixen també assignatures optatives una de les quals, com a mínim, haurà de ser oferta pels centres. El Departament d'Ensenyament podrà autoritzar altres assignatures optatives proposades pels centres.

Article 6

6.1 El català s'utilitzarà normalment com a llengua vehicular i d'aprenentatge de l'ensenyament musical. 6.2 D'acord amb els organismes representatius d'Era Val d'Aran es fixarà l'ús de l'aranès a l'àmbit de l'ensenyament musical. 6.3 En qualsevol cas es respectaran els drets lingüístics individuals de l'alumne/a d'acord amb la legislació vigent.

Article 7

7.1 El projecte curricular de cada centre ha de completar i desplegar el currículum en el marc de la seva autonomia, i haurà de ser elaborat i aprovat per l'equip docent del centre, potenciant així l'activitat en grup del professorat i estimulant la pràctica investigadora. 7.2 El projecte curricular inclourà: les especialitats, els objectius de cada especialitat impartida, la seqüenciació i la distribució temporal dels continguts, els criteris generals per a l'elaboració de la programació i les opcions metodològiques, organitzatives i d'avaluació adoptades amb relació al procés d'ensenyament-aprenentatge. 7.3 El projecte curricular inclourà criteris per adoptar mesures organitzatives per a la millora del procés d'ensenyament-aprenentatge a partir de la informació aportada per l'avaluació. 7.4 A fi de permetre concrecions individuals ajustades als ritmes d'aprenentatge i singularitats de l'alumnat, el Departament d'Ensenyament adoptarà, si escau, mesures oportunes d'adaptació del currículum a les necessitats educatives especials.

Article 8

El Departament d'Ensenyament fomentarà la col·laboració entre centres, relativa a la impartició de determinades...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR