DECRET 40/2014, de 25 de març, d'ordenació de les explotacions ramaderes.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDEPARTAMENT D'AGRICULTURA, RAMADERIA, PESCA, ALIMENTACIÓ I MEDI NATURAL
Rango de LeyDecret

L’article 116.1 de l’Estatut d’autonomia de Catalunya (EAC) atorga competències a la Generalitat en matèria d’agricultura, ramaderia i aprofitaments forestals, estableix que correspon a la Generalitat la competència exclusiva en la regulació i el desenvolupament de l’agricultura, la ramaderia i el sector agroalimentari, i inclou a l'apartat d) la sanitat animal en els casos en què no tingui efectes sobre la salut humana.

Així mateix l’article 189 EAC determina la competència de la Generalitat de Catalunya en l’aplicació i l’execució del dret de la Unió Europea en l’àmbit de les seves competències.

La Llei de l’Estat 8/2003 de 24 d’abril, de sanitat animal, estableix l’ordenació sanitària de les explotacions ramaderes de manera general, cosa que requereix l’adopció de mesures concretes en funció dels diferents sectors productius. Així mateix, l’ordenació sanitària implica que s’han de regular també zootècnicament els sectors en funció de la seva activitat per tal d’ordenar la producció ramadera.

A Catalunya el sector de la ramaderia té un pes molt important sobre la producció final agrària i en l’economia en general del país ja que, a més, gran part de la producció ramadera i dels seus productes s’exporta fora del territori, i per aquesta raó és important disposar de normes d’ordenació que assegurin unes bones pràctiques de producció per donar garantia als mercats.

D'altra banda, a Catalunya una part important de les explotacions ramaderes del sector porcí i avícola tenen signats contractes d’integració, fet que implica que en l’elaboració del Decret s’ha tingut en compte la Llei 2/2005, de 4 d’abril, de contractes d’integració.

Actualment hi ha una gran dispersió de normativa d’ordenació de les explotacions ramaderes, la qual cosa fa difícil la seva aplicació per part dels operadors, a la vegada que complica la tramitació de la inscripció als registres oficials. Tenint en compte l’experiència adquirida en les anteriors disposicions de regulació, l’objectiu principal d’aquesta disposició és determinar els requisits que han de complir les explotacions ramaderes, i l’ordenació i el desenvolupament del Registre d’explotacions ramaderes d’una manera clara i simplificant els procediments.

Des de la publicació del Decret 61/1994, de 22 de febrer, sobre regulació de les explotacions ramaderes, i de l’Ordre de 7 d’abril de 1994 per la qual es fixen normes d’ordenació de les explotacions porcines, avícoles, cunícoles i bovines, s’han publicat diverses normatives estatals i comunitàries que recullen l’ordenació i el control d’altres tipus d’instal·lacions ramaderes on s’allotgen animals de producció amb activitats diferents de les que allotgen animals de producció. Aquestes instal·lacions són explotacions de tipus especial, a les quals s’apliquen, en determinats casos, les normes de bioseguretat i de benestar animal i, per tant, hi ha la necessitat de regular-les en una norma general d’ordenació.

El Reglament (CE) núm. 852/2004 del Parlament Europeu i del Consell, de 29 d’abril de 2004, relatiu a la higiene dels productes alimentaris, i el Reglament (CE) núm. 853/2004 del Parlament Europeu i del Consell, de 29 d’abril de 2004, pel qual s’estableixen disposicions específiques d’higiene dels aliments d’origen animal, estableixen la necessitat de poder realitzar una correcta identificació tant de les explotacions ramaderes, com dels animals que s’hi puguin trobar per tal de poder efectuar una correcta traçabilitat dels productes, així com també estableixen disposicions específiques que han de complir els operadors primaris per garantir la higiene en la producció primària i obliguen a actualitzar les normes vigents per adaptar-les a aquests nous requeriments. Els requisits s’han englobat en aquesta norma de manera general i de manera específica en funció de l’espècie que s’allotja a la instal·lació.

Té una especial rellevància l’establiment de condicions per a la preservació de la salut animal i la prevenció de malalties que afecten el bestiar, per a la qual cosa s’estableixen en aquest Decret condicions generals per a totes les explotacions, i en particular per a cada espècie en concret.

Aquesta nova regulació està orientada a millorar la producció ramadera i la qualitat dels processos productius, aplicant normes zootècniques, i d’higiene, per tal d’aconseguir un nivell elevat de seguretat dels aliments que es produeixen, així com l’aplicació de normes de benestar animal i de protecció i millora del medi ambient.

El Decret 47/2012, de 8 de maig, pel qual es regulen el Registre de transportistes i mitjans de transport d’animals vius i el Registre d’operadors comercials de bestiar, i se n’estableixen les normes d’autorització, inscripció i funcionament, preveu la creació d’un registre d’operadors comercials, on es troben instal·lacions que allotgen animals, a les quals s’ha d’aplicar la normativa pròpia d’ordenació en funció de l’espècie allotjada. Aquest registre s’inclou al Registre d’explotacions ramaderes d’aquest Decret ja que en qualsevol cas aquestes instal·lacions són considerades explotacions ramaderes i no s’han de considerar o regular en normatives diferents.

Així mateix, s’inclouen en l’ordenació les instal·lacions previstes al Reglament (CE) núm. 1255/97 del Consell, de 25 de juny de 1997, sobre els criteris comunitaris que han de complir els punts de parada i pel qual s’adapta el pla de viatge esmentat a l’annex de la Directiva 91/628/CEE, ja que són instal·lacions on s’allotgen animals, encara que de manera temporal. Aquestes instal·lacions, així com les instal·lacions d’operadors comercials, requereixen el compliment de requisits sanitaris estrictes ja que per la seva activitat d’entrades i sortides d’animals poden representar un risc sanitari superior al de les explotacions ramaderes de producció i reproducció.

Per tal de regular també les activitats relacionades amb el sector ramader però que no disposen d’instal·lacions per allotjar animals es crea un directori d’operadors en el sector de la ramaderia, el qual inclou els operadors l’activitat dels quals està relacionada amb la ramaderia; així doncs, s’hi troben activitats com ara la dels operadors comercials d’animals que no disposen d’instal·lacions per allotjar-los, les empreses integradores i els centres de distribució de material genètic. Aquesta nova regulació millora la gestió de la traçabilitat ja que s’inclouen totes sota la mateixa ordenació.

Atenent els criteris de simplificació i de reducció de normes es considera necessari unificar en una mateixa norma tots els requisits que han de complir les explotacions ramaderes que exerceixin qualsevol activitat de producció o comercialització d’animals o de productes ramaders, incloses les que no allotgen animals. En aquest sentit el Decret recull annexos en els quals, i per a cadascuna de les espècies, s’estableixen els requisits mínims que s’han de complir.

D’altra banda, la Directiva 2006/123/CE del Parlament i del Consell, de 12 de desembre de 2006, relativa als serveis en el mercat interior, estableix les disposicions generals necessàries per facilitar l’exercici de la llibertat d’establiment dels prestadors de serveis i la lliure circulació de serveis, mantenint, alhora, un nivell elevat de qualitat en els serveis, amb l’objectiu principal d’estrènyer cada cop més els llaços entre els estats i els pobles d'Europa i de garantir el progrés econòmic i social mitjançant la creació d’un espai únic, sense fronteres interiors, en el qual resti garantida la lliure circulació dels serveis.

Amb aquesta finalitat, la Directiva 2006/123/CE del Parlament i del Consell, de 12 de desembre, estableix directrius per simplificar els procediments administratius, fomentar una bona qualitat dels serveis, promoure un marc regulador transparent, predictible i favorable per a l’activitat econòmica i impulsar la modernització de les administracions públiques per tal de respondre a les necessitats de les empreses i millorar la protecció dels drets de les persones consumidores i usuàries.

D’acord amb els principis de la Directiva citada en aquest Decret es clarifica el procediment d’autorització per a l’inici de l’activitat ramadera, eliminant els requeriments documentals innecessaris, establint un procediment clar i pautat i practicant d’ofici la inscripció en el Registre d’explotacions ramaderes. De la mateixa manera, en la mateixa línia de simplificació, per a aquelles explotacions ramaderes de petita capacitat, autoconsum, centres d’emmagatzematge de material genètic i les pastures, es preveu un règim de comunicació prèvia per a l’inici de l’activitat, i l’Administració efectuarà igualment la inscripció d’ofici en el Registre d’explotacions ramaderes.

Aquest Decret conté cinc disposicions addicionals, sis disposicions transitòries, una disposició derogatòria i una disposició final, que regulen diverses qüestions relatives a registres administratius i estableixen que el departament competent en matèria agrària ha d’habilitar els mitjans necessaris per tal que els tràmits i procediments regulats es puguin anar tramitant progressivament per via electrònica i no ha d’exigir la documentació prevista per aquest Decret si pot obtenir-la d’altres òrgans o administracions per mitjans telemàtics; així mateix obliguen a adaptar-se a la nova normativa i es faculta el conseller o la consellera del departament competent en matèria de ramaderia a desplegar en alguns casos concrets aquest...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR