DECRET 312/2002, de 3 de desembre, de desenvolupament de la Llei 3/1997, de 16 de maig, de creació del Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyDecret

DECRET 312/2002, de 3 de desembre, de desenvolupament de la Llei 3/1997, de 16 de maig, de creació del Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya.

La Llei 3/1997, de 16 de maig, va crear el Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya, òrgan que es configura com un ens de dret públic, amb personalitat jurídica pròpia, plena capacitat i autonomia orgànica i funcional per al compliment de les seves finalitats, que s'adscriu al Departament de Treball i té la seu a Barcelona.

La Llei esmentada configura el Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya com a òrgan consultiu i d'assessorament del Govern en matèries socioeconòmiques, laborals i ocupacionals, i com a òrgan de participació institucional. En el Decret es concreta l'exercici d'aquestes funcions.

Com a òrgan consultiu i d'assessorament del Govern, el present Decret, d'una manera expressa, garanteix que en els procediments d'elaboració de les disposicions normatives que afectin les matèries que siguin competència del Consell, d'acord amb el que disposa la Llei 3/1997, de 16 de maig, el present decret, o específicament per una disposició normativa, serà preceptiva l'audiència del Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya. També determina les matèries sobre les quals el Consell té competència per emetre els dictàmens de caràcter preceptiu i distribueix entre els seus òrgans les funcions que el Consell ha d'assumir per donar compliment a la disposició addicional de la Llei, atès que el Consell de Treball de Catalunya, el Consell Català de Seguretat i Salut Laboral i el Consell Català de Formació Ocupacional i Col-locació deixen d'existir, tal com preveia la disposició transitòria primera de la Llei 3/1997, de 16 de maig.

La participació institucional serà exercida en el Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya mitjançant les comissions territorials, l'àmbit territorial de les quals coincideix amb les delegacions territorials del Departament, al qual està adscrit. Aquest Decret estableix els aspectes que es debatran en aquestes comissions territorials, de manera que els agents econòmics i socials participin, amb l'Administració, en les estructures socioeconòmiques de la nostra societat.

Pel que fa als aspectes orgànics i de personal, concreta el procediment i els terminis per a la renovació i el nomenament dels seus membres, del president o de la presidenta, dels vicepresidents o de les vicepresidentes, i del secretari executiu o de la secretària executiva. També estableix les vies de comunicació amb el Govern i la compareixença de persones o entitats que no són membres del Consell.

Atès que l'article 2.1.a) de la Llei 3/1997, de 16 de maig, preveu que correspon al Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya emetre dictamen, de caràcter preceptiu, no vinculant i previ a la tramitació, sobre els projectes de disposicions administratives que afectin l'organització, les competències o el funcionament del Consell;

Atès que durant la tramitació d'aquest Decret el Govern ha procedit a la creació i reorganització de diferents departaments mitjançant el Decret 253/2002, de 4 de novembre, la qual cosa ha fet necessària l'adaptació del seu text a l'actual configuració departamental del Govern;

D'acord amb el que preveuen els articles 61 i 64 de la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat, a proposta del conseller de Treball, Indústria, Comerç i Turisme, amb el dictamen del Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya, d'acord amb el dictamen emès per la Comissió Jurídica Assessora, i d'acord amb el Govern,

Decreto:

Capítol I

Naturalesa i funcions

Article 1

Creació i naturalesa jurídica

El Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya, creat per la Llei 3/1997, de 16 de maig, és un ens de dret públic, amb personalitat jurídica pròpia, plena capacitat i autonomia orgànica i funcional per al compliment de les seves finalitats i actua com a òrgan consultiu i d'assessorament del Govern en matèries socioeconòmiques, laborals i ocupacionals i també com a òrgan de participació institucional adscrit al Departament de Treball, Indústria, Comerç i Turisme.

Article 2

Tràmit d'audiència al Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya

En els procediments d'elaboració d'una disposició normativa que afecti les matèries que siguin competència del Consell, d'acord amb el que disposen la Llei 3/1997, de 16 de maig, i aquest Decret, o li sigui encomanada específicament per una disposició normativa, serà preceptiva l'audiència al Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya, d'acord amb el que estableixen els articles 1 i 2 de la Llei 3/1997 esmentada.

Article 3

Composició

3.1 El Consell és integrat per quaranta-nou membres titulars, distribuïts de la manera prevista a l'article 3.1 de la Llei 3/1997, de 16 de maig.

3.2 Les organitzacions i les institucions representades en el Consell designaran el mateix nombre de suplents que de membres titulars. Les persones de reconegut prestigi no tindran suplents.

3.3 Les designacions i els nomenaments dels membres titulars i suplents es farà seguint el procediment establert en els articles 3 i 4 de la Llei 3/1997, de 16 de maig.

3.4 Els membres del Consell i la persona que ocupi la Secretaria Executiva estaran sotmesos al règim d'incompatibilitats previst a l'article 5 de la Llei 3/1997, de 16 de maig.

Article 4

Funcions del Ple

El Ple és competent per:

  1. Establir les línies generals de l'actuació del Consell.

  2. Aprovar els dictàmens i atendre les consultes que sol-liciti el Govern o bé les organitzacions que integren el Consell, d'acord amb l'article 2.1 a) i b) de la Llei 3/1997.

  3. Aprovar les propostes, els informes o els estudis elaborats a sol-licitud del Govern.

  4. Acordar l'elaboració de propostes, informes o estudis a iniciativa pròpia i, si escau, aprovar-los.

  5. Aprovar i trametre anualment al Govern la memòria a què es refereix l'article 2.1.e) de la Llei 3/1997.

  6. Aprovar anualment la proposta de pressupost del Consell, als efectes assenyalats en l'article 18.2 de la Llei 3/1997.

  7. Elegir els vicepresidents o les vicepresidentes, designar els membres de la Comissió Executiva i les comissions permanents de les àrees.

  8. Crear, si escau, comissions de treball de caràcter permanent o per qüestions concretes, determinant-ne la composició.

  9. Decidir la publicació dels acords.

  10. Regular el règim d'organització i funcionament intern del Consell i aprovar-ne el Reglament.

  11. Aprovar les directrius i les instruccions necessàries per al funcionament del Consell.

  12. Emetre un informe anual, amb propostes i suggeriments per al Govern, abans de l'elaboració de l'avantprojecte de pressupost de la Generalitat per a l'exercici següent.

Article 5

Funcions de la Comissió Executiva

Corresponen a la Comissió Executiva les funcions següents:

  1. Col-laborar amb el president o la presidenta en la direcció de l'actuació del Consell.

  2. Elaborar el pla de treball anual.

  3. Fer el seguiment dels treballs dels diferents òrgans del Consell.

  4. Aprovar els projectes de memòria sobre la situació socioeconòmica i laboral de Catalunya, i elevar-los al Ple dins del primer mes del segon trimestre de l'any.

  5. Aprovar l'avantproposta de pressupost del Consell com a tràmit previ per a la seva elevació i aprovació pel Ple, conèixer trimestralment la seva execució i informar el president o la presidenta sobre el tancament del pressupost.

  6. Aprovar el projecte de Reglament intern d'organització i funcionament.

  7. Adoptar les mesures necessàries per a l'aplicació dels acords aprovats pel Ple.

  8. Aprovar la plantilla i l'estructura orgànica del Consell, informant al Ple per tal que doni el seu vistiplau.

  9. Aprovar la memòria d'activitats del Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya, que haurà de comptar amb el vistiplau posterior del Ple.

  10. Aprovar el calendari de les reunions anuals de les comissions territorials de les diferents àrees de treball.

  11. Fixar el calendari, coordinar els treballs dels diferents òrgans i comissions de treball i supervisar les activitats del Consell.

  12. Les altres funcions que el Ple li delegui expressament.

Article 6

Funcions de l'Àrea de Relacions Laborals

6.1 Són funcions de la Comissió Permanent de l'Àrea de Relacions Laborals:

  1. Elaborar i aprovar els dictàmens sobre matèries sociolaborals i elevar-los al Ple per a l'aprovació definitiva.

  2. Elaborar i aprovar els dictàmens sobre les propostes pressupostàries referides a les actuacions en matèries sociolaborals del Departament de Treball, Indústria, Comerç i Turisme i elevar-los al Ple per a l'aprovació definitiva.

  3. Elaborar les propostes, els informes o els estudis sobre matèries sociolaborals.

  4. Preparar i redactar propostes en matèria de relacions laborals i de negociació col-lectiva, analitzant els aspectes d'aquesta negociació col-lectiva que es considerin més rellevants, especialment la racionalització dels seus àmbits sectorials i territorials, i fer-ne el seguiment.

  5. Actuar com a òrgan de consulta de l'autoritat laboral en els supòsits d'extensió de convenis col-lectius previstos a la legislació vigent.

  6. Conèixer, amb caràcter previ a la seva aprovació, les disposicions normatives del Departament de Treball, Indústria, Comerç i Turisme que tinguin incidència directa en matèria sociolaboral.

  7. Rebre informació i fer el seguiment de l'actuació dels òrgans col-legiats de participació dels agents socials que tingui establerts o pugui establir el Departament de Treball, Indústria, Comerç i Turisme.

  8. Participar i...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR