DECRET 240/2005, de 8 de novembre, pel qual s'estableixen diverses mesures flexibilitzadores de l'oferta dels ensenyaments de formació professional específica.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Educacio
Rango de LeyDecret

DECRET 240/2005, de 8 de novembre, pel qual s'estableixen diverses mesures flexibilitzadores de l'oferta dels ensenyaments de formació professional específica.

La Llei orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'ordenació general del sistema educatiu, defineix la formació professional com a un conjunt de les ofertes formatives del sistema educatiu i de la formació contínua i estableix que les administracions públiques han de garantir la coordinació de les ofertes formatives.

El Decret 332/1994, de 4 de novembre, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments de formació professional específica a Catalunya, preveu, a l'article 16.1, que el Departament d'Educació regularà les condicions d'autorització per impartir, de manera parcial, els cicles que es determinin; finalment, l'article 23 també possibilita la realització d'organitzacions temporals i horàries flexibles.

Els diversos decrets pels quals s'estableix el currículum dels cicles formatius de formació professional faculten la consellera d'Educació per adequar el currículum a les característiques de l'alumnat amb necessitats educatives especials i per adaptar-lo a les característiques singulars de col·lectius d'alumnat.

La Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les qualificacions i de la formació professional, té per finalitat l'ordenació d'un sistema integral de formació professional, qualificacions i acreditació, que respongui amb eficàcia i transparència a les demandes socials i econòmiques a través de les diverses modalitats formatives. També estableix que l'oferta de formació sostinguda amb fons públics ha d'afavorir la formació al llarg de tota la vida i acomodar-se a les diferents expectatives i situacions personals i professionals. Per assolir aquest sistema integrat, cal esmentar, d'entre les finalitats específiques d'aquesta llei, la de promoure una oferta formativa de qualitat, actualitzada i adequada als diferents destinataris, d'acord amb les necessitats de qualificació del mercat laboral i les expectatives personals de promoció professional. Finalment aquesta llei preveu la possibilitat d'adaptar l'oferta formativa a grups amb especials dificultats d'integració laboral.

El Govern de la Generalitat de Catalunya, va aprovar el dia 27 d'agost de 2002, el Pla general de formació professional a Catalunya, el qual fou consensuat entre l'Administració i els agents socials i econòmics. Entre els objectius d'aquest Pla destaquen el de desenvolupar un sistema integrat de formació i qualificació professional i el d'establir mesures per facilitar l'accés de les persones a la formació, especialment d'aquelles amb més dificultats, amb risc d'exclusió social i/o amb discapacitats.

Les mesures que regula aquest Decret pretenen afavorir que hi hagi més persones formades i amb una qualificació més gran a fi i efecte d'afavorir la seva inserció, reinserció o progressió laboral i la seva contractació o promoció per part de les empreses o el foment de la iniciativa empresarial i de l'esperit emprenedor. Per aquest motiu l'oferta ordinària actual s'amplia amb diverses possibilitats formatives, algunes de les quals s'han anat introduint a les instruccions d'organització i funcionament de curs dels centres docents d'educació secundària.

El Comunicat de Maastricht de 14 de desembre de 2004, fet pels ministres responsables de l'ensenyament i de la formació professional de 32 països europeus, considera, entre d'altres, que dins de cada estat cal desenvolupar i posar en marxa enfocaments de formació oberts i flexibles que permetin els ciutadans definir la seva trajectòria individual alhora que cal establir estructures i mecanismes flexibles i oberts per a la formació professional. Igualment considera prioritària la millora de les respostes dels sistemes de formació professional per a les necessitats de les persones o grups amb risc d'exclusió.

En definitiva, el conjunt de mesures flexibilitzadores pretén adaptar l'oferta a la diversitat de necessitats de les persones i de les empreses.

Per tot això, a proposta de la consellera d'Educació, d'acord amb l'informe del Consell Escolar de Catalunya, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

Objecte

1.1 L'objecte d'aquest Decret és establir diverses mesures flexibilitzadores de l'oferta dels ensenyaments de formació professional específica per tal de millorar la formació al llarg de la vida, possibilitar l'adaptació a les situacions personals i professionals de l'alumnat i millorar l'oferta i la qualitat de l'educació.

1.2 Les mesures flexibilitzadores de l'oferta dels ensenyaments de formació professional específica que s'estableixen, són les següents:

  1. La impartició parcial de cicles.

  2. Les distribucions temporals...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR