ORDRE PRE/29/2016, de 19 de febrer, per la qual s'aproven les bases reguladores del procediment per a la concessió de subvencions estructurals per a l'edició de mitjans informatius digitals de titularitat privada en català o en aranès.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyOrdre

Catalunya compta amb un sector privat de la comunicació en llengua catalana i occitana/aranesa, sòlid i emprenedor, que contribueix dia a dia a la construcció de l'espai català de comunicació. Aquest sector s'ha d'enfrontar, tanmateix, a una situació de desavantatge competitiu respecte a d'altres mitjans fets en altres idiomes amb moltes més expectatives de mercat. Per aquest motiu, la legislació vigent preveu de forma expressa l'establiment de mesures de foment dels mitjans de comunicació escrits en llengua catalana o occitana/aranesa. Aquestes subvencions contribueixen a protegir les iniciatives d'aquest sector, per tal que no es vegin perjudicades per les forces del mercat, i a garantir el dret a la informació de tots els ciutadans i la consolidació de la identitat nacional del país.

Dins d'aquest marc general, el Departament de la Presidència convoca una línia de subvencions estructurals per a l'edició de mitjans informatius digitals de titularitat privada en català o en aranès en compliment del mandat establert pels articles 7 i 27 de la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística, i l'article 20 de la Llei 35/2010, de l'1 d'octubre, de l'occità, aranès a l'Aran. Aquestes subvencions es regeixen actualment per les bases reguladores aprovades per l'Ordre PRE/111/2015, de 29 d'abril, si bé en el temps transcorregut des de la seva aprovació han tingut lloc diverses modificacions legislatives que n'han afectat directament el procediment de gestió, alhora que l'experiència en la seva tramitació ha fet necessari introduir algunes modificacions en les bases esmentades. Pel que fa a les modificacions legislatives, cal fer esment, en primer lloc, de l'entrada en vigor de la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, que obliga els sol·licitants de subvencions a subjectar-se a l'esmentada llei i en particular, als principis ètics i regles de conducta que aquesta determina al seu article 55.2, i més concretament, obliga els beneficiaris de subvencions a informar sobre les retribucions de llurs òrgans directius quan l'import proposat sigui superior a 10.000 euros. D'altra banda, la Llei 17/2015, del 21 de juliol, d'igualtat efectiva de dones i homes, estableix com a requisit de les persones sol·licitants de subvencions el de no haver estat sancionades o condemnades perquè han exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, sancionades per resolució administrativa ferma o condemnades per sentència judicial ferma, la qual cosa obliga a incloure aquesta previsió a les bases. Pel que fa al procediment de gestió, ha estat necessari introduir algunes modificacions per tal d'adaptar les bases a les circumstàncies del mercat. D'una banda, l'import mínim en concepte d'edició de continguts fixat en la base 5,a), s'ha rebaixat del 80% al 75% del total de despeses subvencionables, amb un topall mínim de 15.000 euros. De l'altra, la dinàmica a l'alça dels usuaris dels mitjans digitals ha fet necessari rectificar el coeficient en concepte de suport a la difusió/audiència, que queda fixat en 0,12 euros per a usuaris únics i 0,14 per a descàrregues. Finalment, s'han introduït algunes modificacions puntuals sobre els requisits generals de les publicacions.

En conseqüència, atès el que estableixen els articles 87 i següents del Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya aprovat mitjançant el Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, i els preceptes de caràcter bàsic de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions,

Ordeno:

Article únic

S'aproven les bases reguladores del procediment per a la concessió de subvencions estructurals per a l'edició de mitjans informatius digitals de titularitat privada en català o en aranès, que consten a l'annex d'aquesta Ordre.

Disposició derogatòria

Queda derogada l'Ordre PRE/111/2015, de 29 d'abril, per la qual s'aproven les bases reguladores del procediment per a la concessió de subvencions estructurals per a l'edició de mitjans informatius digitals de titularitat privada en català o en aranès.

Disposició final

Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà de la seva publicació al DOGC.

Barcelona, 19 de febrer de 2016

Neus Munté i Fernàndez

Consellera de la Presidència

Annex

Bases

-1 Objecte

1.1 L'objecte és l'aprovació de les bases reguladores del procediment per a la concessió de subvencions estructurals a mitjans informatius digitals en català o en aranès de titularitat privada, d'acord amb la definició establerta en la base 4.a, per contribuir a la vertebració de l'espai català de comunicació.

1.2 En cap cas no poden optar a aquestes subvencions:

  1. Els mitjans digitals editats o coeditats per institucions públiques, per entitats privades amb participació majoritària d'institucions públiques en el seu finançament o govern, o per entitats privades per encàrrec d'institucions públiques.

  2. Els mitjans digitals corporatius, els butlletins digitals i, en general, tots els que pel seu objectiu o contingut s'adrecen principalment als socis o membres d'un col·lectiu a través d'internet, i els que són d'accés majoritàriament restringit pel seu caràcter corporatiu o d'empresa.

  3. Els mitjans digitals editats per les empreses o entitats que tenen com a activitat principal els serveis d'internet a tercers (connectivitat, allotjament, disseny de webs i d'aplicacions, etc.), conegudes generalment com a ISP (Internet Service Provider), en el desenvolupament d'aquesta activitat.

  4. Els portals i les publicacions digitals de caràcter publicitari, les guies comercials en línia i, en general, totes les publicacions digitals amb finalitat o contingut principalment publicitari.

  5. Els suplements de publicacions digitals i les publicacions que es difonguin de manera condicionada a una altra publicació digital així com qualsevol lloc web que depengui d'un altre mitjà digital encara que disposi de capçalera pròpia.

  6. Els mitjans digitals editats per persones físiques sota la forma de diaris personals electrònics, també coneguts com a blogs digitals (blog, openblog, audioblog i altres).

  7. Els mitjans digitals que reprodueixen, principalment, continguts prèviament o simultàniament publicats en suport paper o en altres mitjans digitals, o difosos per ràdio o televisió.

    -2 Persones destinatàries

    Poden optar a aquestes subvencions:

  8. Les persones físiques i jurídiques, que tenen com a activitat, única o entre d'altres, l'edició de mitjans informatius digitals.

  9. Les agrupacions de persones físiques, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat que, tot i no tenir personalitat jurídica, es trobin en la situació que motiva la concessió d'aquestes subvencions, sense perjudici del que estableix la base 1.2.a).

    La realització de l´activitat ha de quedar acreditada d'acord amb el que estableixen les bases 5.b), 5.c) i 5 d).

    -3 Incompatibilitats

    3.1 Aquestes subvencions són incompatibles amb la percepció d'altres ajuts o subvencions per al mateix objecte atorgats per qualsevol departament o organisme de la Generalitat de Catalunya.

    3.2 Això no obstant, la percepció d'aquestes subvencions és compatible amb l'obtenció d'altres ajuts o subvencions, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents d'altres administracions o ens públics o privats, sempre que l'import total no ultrapassi el cost de l'activitat subvencionada.

    -4 Definicions

    Als efectes de les subvencions que preveuen aquestes bases, s'estableixen les definicions següents:

  10. Mitjà informatiu digital: S'entén per mitjà informatiu digital el que s'adreça al públic on-line , editat a títol professional per una persona física o jurídica que exerceix el control editorial del seu contingut amb la intenció de produir i posar a l'abast del públic a través d'internet un contingut original, d'interès general, compost d'informacions essencialment escrites i/o audiovisuals relacionades amb l'actualitat que s'han tractat periodísticament, i que no constitueix una eina de promoció ni se'n deriva una activitat comercial.

  11. Revista digital: Publicació informativa digital editada específicament per ser consultada via web o mitjançant tauletes i/o telèfons intel·ligents ( smartphones ) prèvia descàrrega. Amb format i característiques diferents del web informatiu, i on cada número manté una periodicitat fixa i nombre de pàgines semblants a cada tirada.

  12. Web informatiu: Mitjà informatiu digital consultable a través d'un lloc web, amb un contingut diàriament actualitzat.

  13. Setmanari digital: Mitjà informatiu digital consultable a través d'un lloc web, amb un contingut setmanalment actualitzat.

  14. Contingut de redacció periodística: el contingut en què intervé la redacció i que respon a la responsabilitat i la direcció d'un periodista, és a dir, els gèneres informatius i interpretatius que realitzen els redactors o els col·laboradors del mitjà de comunicació seguint els criteris deontològics de la professió periodística. A aquests efectes, no es consideren com a contingut de redacció periodística els treballs d'investigació o comunicació científica, ni els continguts de caràcter literari o artístic.

  15. Contingut de redacció no periodística: tots els continguts d'un mitjà de comunicació que no tinguin caràcter de redacció periodística, com són la publicitat convencional, els publireportatges, els enllaços a altres llocs web, les cartelleres de ràdio i televisió, les agendes o els avisos que són una simple transcripció de les dades ofertes per les fonts d'informació.

  16. Contingut de producció pròpia: contingut elaborat directament per l'equip de redacció de la persona o empresa sol·licitant degudament signat.

  17. Difusió/audiència d'un mitjà digital: xifra total de pàgines, visites i usuaris únics que registra un mitjà electrònic de comunicació per a un període determinat.

  18. Usuaris únics: nombre de persones reals i...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR