ORDRE JUS/250/2009, de 13 de maig, per la qual es regula la selecció, la formació i el nomenament del personal interí dels cossos de funcionaris al servei de l'Administració de justícia a Catalunya.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Justícia
Rango de LeyOrdre

ORDRE

JUS/250/2009, de 13 de maig, per la qual es regula la selecció, la formació i el nomenament del personal interí dels cossos de funcionaris al servei de l'Administració de justícia a Catalunya.

L'article 103 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya estableix que correspon a la Generalitat la competència normativa sobre el personal no judicial al servei de l'Administració de justícia, dins el respecte a l'estatut jurídic d'aquest personal que estableix la Llei orgànica del poder judicial, com també, en aquests mateixos termes, li correspon la competència executiva i de gestió.

La Llei orgànica 19/2003, de 23 de desembre, de modificació de la Llei orgànica 6/1985, d'1 de juliol, del poder judicial, estableix un nou disseny organitzatiu de les estructures i formes de treball de l'oficina judicial. Aquesta reorganització de l'oficina judicial és una tasca de gran complexitat que comporta, entre d'altres, l'elaboració i l'aprovació de les relacions de llocs de treball per tal d'adequar els perfils professionals a la nova organització del treball.

L'organització de la nova oficina judicial ha d'anar acompanyada d'una millora dels recursos humans, com a valor estratègic capital per assolir els objectius d'agilitat, d'eficiència, de qualitat i de responsabilitat que implica el nou model de gestió pública.

D'altra banda, l'alt percentatge de personal interí que presta serveis a l'Administració de justícia a Catalunya, unit a la tasca fonamental que desenvolupen per a un funcionament correcte de l'Administració de justícia, fa necessària una regulació específica d'aquest col·lectiu.

En qualsevol cas, les línies d'actuació en tots els seus aspectes de selecció de personal, de provisió de llocs de treball, de mobilitat administrativa i de carrera professional, es basen en els principis d'igualtat, de mèrit, de capacitat i de publicitat, com a garantia de l'accés i de la promoció a la funció pública i de la millora dels serveis públics a Catalunya.

Mitjançant els reials decrets 966/1990, de 20 de juliol, i 441/1996, d'1 de març, es van traspassar de l'Administració de l'Estat a la Generalitat de Catalunya les funcions i els serveis en matèria de mitjans materials, econòmics i personals al servei de l'Administració de justícia. Al seu dia les funcions i serveis esmentats es van atribuir al Departament de Justícia pel Decret 129/1996, de 16 d'abril. Més recentment, l'article 3.7.a del Decret 421/2006, de 28 de novembre, de creació, denominació i determinació de l'àmbit de competència dels departaments de la Generalitat de Catalunya, atribueix al Departament de Justícia les funcions relacionades amb l'Administració de justícia a Catalunya.

L'article 489 de la Llei orgànica 6/1985, d'1 de juliol, del poder judicial, disposa que els òrgans competents de les comunitats autònomes que han rebut els traspassos de mitjans personals per al funcionament de l'Administració de justícia poden nomenar personal interí, per necessitats del servei, quan no sigui possible, amb la urgència que exigeixen les circumstàncies, la prestació del servei per un funcionari o funcionària de carrera, d'acord amb els criteris objectius que fixi, si s'escau, la disposició de la comunitat autònoma que hagi rebut els traspassos de mitjans personals per al funcionament de l'Administració de justícia.

El precepte esmentat estableix que el personal nomenat ha de reunir els requisits i titulació necessaris per a l'ingrés al cos i té els mateixos drets i deures que el personal funcionari, tret de la fixesa del lloc en el lloc de treball, i les mateixes retribucions bàsiques i complementàries.

Cessa segons els termes que estableixi, si s'escau, la disposició de la comunitat autònoma i, en tot cas, quan es proveeixi la vacant, es reincorpori el seu o la seva titular o desapareguin les raons d'urgència que van motivar el nomenament.

De conformitat amb l'article 474.2 de l'esmentada Llei orgànica 6/1985, d'1 de juliol, del poder judicial, al personal interí se li aplica el règim del personal funcionari de carrera en tot el que sigui adequat a la naturalesa de la seva condició i, d'acord amb l'article 495.2, s'integra, a efectes de seguretat social, al règim general de la Seguretat Social.

Mitjançant el Decret 76/2009, de 12 de maig, s'ha derogat el Decret 47/2006, de 28 de març, sobre la selecció i el nomenament de personal interí dels cossos de metges forenses, de gestió processal i administrativa, de tramitació processal i administrativa i d'auxili judicial de l'Administració de justícia a Catalunya.

Aquesta Ordre té per objecte establir els criteris objectius per a la selecció del personal interí dels cossos de funcionaris al servei de l'Administració de justícia a Catalunya, d'acord amb el que disposa l'article 489.1 de la Llei orgànica 6/1985, d'1 de juliol, del poder judicial.

L'Ordre regula, entre d'altres aspectes, els requisits per a l'accés a les borses de personal interí, així com els mèrits que seran valorats en les convocatòries per formar les borses. Entre els mèrits, es preveu la valoració del coneixement de català; en relació amb això, cal tenir present que l'article 102.4 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya estableix que el personal al servei de l'Administració de justícia i de la Fiscalia a Catalunya ha d'acreditar un coneixement adequat i suficient de les dues llengües oficials que el fa apte per complir les funcions pròpies del seu càrrec o lloc de treball i, així mateix, que l'article 530 de la Llei orgànica del poder judicial preveu que en les convocatòries per a llocs de treball de les comunitats amb llengua pròpia oficial se n'ha de valorar com a mèrit el coneixement oral i escrit i que, per als llocs les funcions dels quals ho exigeixin, es pot considerar requisit exigible per accedir-hi quan la relació de llocs de treball així ho estableixi.

Per això, atès que no ha estat aprovada encara la relació de llocs de treball del personal al servei de l'Administració de justícia, l'Ordre preveu la valoració del coneixement de català com a mèrit, sens perjudici que pugui ser exigit com a requisit una vegada aprovada la relació de llocs de treball, alhora que es preveu que s'imparteixin cursos de català al personal interí per tal de poder complir el que preveu l'article 102.4 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya. Aquesta previsió es recull en la disposició transitòria sisena de l'Ordre.

Atès que s'ha dut a terme la negociació prèvia amb les organitzacions sindicals amb representació a la Mesa de Negociació del Personal al Servei de l'Administració de Justícia destinat a Catalunya.

Atès que el Consell General del Poder Judicial ha emès l'informe corresponent.

Per tot això, de conformitat amb l'article 12.d) de la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya i d'acord el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora,

Ordeno:

Article 1

Objecte i àmbit d'aplicació

1.1 Aquesta Ordre té per objecte establir el procediment de selecció, formació i nomenament del personal interí dels cossos de metges forenses, de gestió processal i administrativa, de tramitació processal i administrativa i d'auxili judicial a Catalunya.

1.2 Es pot nomenar personal interí per a la provisió temporal de places vacants, o que provisionalment no puguin ser ocupades per personal titular, quan no sigui possible, amb la urgència exigida per les circumstàncies, la prestació per un funcionari o una funcionària de carrera. Igualment es pot nomenar personal interí per atendre les mesures extraordinàries de reforç que s'estimin necessàries.

1.3 Els llocs de treball susceptibles de ser ocupats per personal interí són els corresponents als centres de destinació previstos a l'article 521.3.A de la Llei orgànica 6/1985, d'1 de juliol, del poder judicial.

1.4 La provisió de llocs de treball per personal interí està sempre condicionada a les necessitats del servei i a les disponibilitats pressupostàries.

Article 2

Borses de personal interí

2.1 Amb la finalitat de proveir llocs de treball per personal interí, s'han de constituir les borses de personal interí dels cossos de metges forenses, de gestió processal i administrativa, de tramitació processal i administrativa i d'auxili judicial.

2.2 Les borses de personal interí s'organitzen segons els àmbits territorials corresponents a les audiències provincials de Barcelona, Girona, Lleida i Tarragona i, si s'escau, per partits judicials.

2.3 La vigència de les borses de personal interí és biennal i, en finalitzar la seva vigència, el director o la directora general de Recursos de l'Administració de Justícia pot acordar-ne la pròrroga i, si s'escau, la reordenació.

La reordenació s'ha de fer tenint en compte els mèrits previstos a l'article 6. En el cas que s'acordi una nova reordenació abans d'un any d'haver-se fet l'anterior, s'ha de fer en funció de la superació de proves selectives d'ingrés en el cos respectiu que s'hagin convocat durant la seva vigència. En el cas que hagi transcorregut un any de l'anterior reordenació, aquesta es pot fer en funció de l'antiguitat i/o la superació de proves selectives.

Article 3

Convocatòria de les borses de personal interí

3.1 El director o la directora general de Recursos de l'Administració de Justícia, mitjançant una resolució, que s'ha de publicar al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, ha de convocar el procediment de selecció per constituir les borses de personal interí que preveu l'article 2.1.

3.2 La resolució de convocatòria també s'ha d'exposar als taulells d'anuncis de la seu central del Departament de Justícia, a les seus dels serveis territorials i de les gerències territorials del Departament, a les seus...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR